Dr. Annemarie Horn

Universitair docent
Liberal Arts and Sciences
Algemeen
a.horn@uu.nl

 

 

Publicaties

2024

Wetenschappelijke publicaties

Demeijer, F. A., Visser, M. J., Urias, E., Darvey, L. M., Horn, A., & Zweekhorst, M. B. M. (2024). Towards a Broader Mind for Students? Emergent Transformative Learning From a University-Based Course in the Netherlands. Journal of Transformative Education, 22(3), 284-303. https://doi.org/10.1177/15413446241234251
Horn, A., Visser, M. W., Pittens, C. A. C. M., Urias, E., Zweekhorst, M. B. M., & van Dijk, G. M. (2024). Transdisciplinary learning trajectories: developing action and attitude in interplay. Humanities and Social Sciences Communications, 11(1), Article 149. https://doi.org/10.1057/s41599-023-02541-w

2023

Wetenschappelijke publicaties

Horn, A. (2023). Navigating Difference in Inter- & Transdisciplinary Learning. https://doi.org/10.5463/thesis.14
Horn, A., Urias, E., Klein, J. T., Hess, A., & Zweekhorst, M. B. M. (2023). Expert and non-expert at the same time: knowledge integration processes and dynamics in interdisciplinary teamwork. Sustainability Science, 18(5), 2357-2371. https://doi.org/10.1007/s11625-023-01365-6
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/437296/s11625-023-01365-6.pdf?sequence=1
Tijsma, G., Horn, A., Urias, E., & Zweekhorst, M. B. M. (2023). Training students in inter- and transdisciplinary sustainability education: nurturing cross-faculty staff commitment and continuous community collaboration. International Journal of Sustainability in Higher Education, 24(4), 765-787. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2022-0049
Horn, A., Scheffelaar, A., Urias, E., & Zweekhorst, M. B. M. (2023). Training students for complex sustainability issues: a literature review on the design of inter- and transdisciplinary higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 24(1), 1-27. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2021-0111

Vakpublicaties

Horn, A. (2023). De Noodzaak en hoge kosten van het oneens zijn: de stekelige realiteit van interdisciplinariteit. Thema, 2023(3), 7-9. https://www.themahogeronderwijs.org/110-2821_h1-De-noodzaak-en-de-hoge-kosten-van-het-oneens-zijn-h1

2022

Wetenschappelijke publicaties

Horn, A., van der Meij, M. G., Willems, W. L., Kupper, F., & Zweekhorst, M. B. M. (2022). Developing interdisciplinary consciousness for sustainability: using playful frame reflection to challenge disciplinary bias. Sustainability: Science, Practice, and Policy, 18(1), 515-530. https://doi.org/10.1080/15487733.2022.2095780
Horn, A., Urias, E., & Zweekhorst, M. B. M. (2022). Epistemic stability and epistemic adaptability: interdisciplinary knowledge integration competencies for complex sustainability issues. Sustainability Science, 17(5), 1959-1976. https://doi.org/10.1007/s11625-022-01113-2

2016

Wetenschappelijke publicaties

Lubbers, B. R., Matos, M. R., Horn, A., Visser, E., Van Der Loo, R. C., Gouwenberg, Y., Meerhoff, G. F., Frischknecht, R., Seidenbecher, C. I., Smit, A. B., Spijker, S., & Van Den Oever, M. C. (2016). The Extracellular Matrix Protein Brevican Limits Time-Dependent Enhancement of Cocaine Conditioned Place Preference. Neuropsychopharmacology, 41(7), 1907-1916. https://doi.org/10.1038/npp.2015.361

Overige publicaties:

Tool op basis van video's over disciplinaire perspectieven, waarden en aannamen voor speelse workshops in interdisciplinair onderwijs of teamwork 

Ontwerpinstrument voor docenten en onderwijsontwikkelaars ter ondersteuning van de afstemming tussen interdisciplinaire leerdoelen en - activiteiten (augustus, 2024)

Blog post voor en in samenwerking met het Centre for Unusual Collaborations (CUCo) over kennisintegratie in interdisciplinaire samenwerking (mei 2024) (in het Engels)

Blog post over interdisciplinair teamwerk en het belang en de uitdaging om de rollen van expert en 'non-expert' to combineren (augustus 2023)

Professionele publicatie in vakblad Th&ma over interdisciplinair onderwijs (juli 2023)

Interview 'Interdisciplinariteit moet je trainen' voor ScienceGuide (februari 2023)

Blog post over vier typen gedragingen in interdisciplinair teamwerk (mei 2022) (in het Engels)