Annemie Struyf is universitair docent aan de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht. Ze behaalde haar masterdiploma Sociaal Werk in 2014 en rondde haar promotie in Onderwijswetenschappen af in 2019 aan de Universiteit Antwerpen. Ze wordt gedreven door onderzoek dat voortkomt uit hedendaagse maatschappelijke behoeften en veranderingen en vervolgens probeert bij te dragen aan verbetering van de onderwijspraktijk, gelijkheid in het onderwijs en een versterkt welzijn van verschillende stakeholders (met name leerlingen en leraren).
Ze heeft expertise en ervaring met verschillende praktijkgerichte onderzoeken, waarin ze een evaluatieve rol opnam om de percepties van verschillende onderwijskundige stakeholders in tijden van verandering te onderzoeken. Hierbij gebruikt ze voornamelijk kwalitatieve onderzoeksmethoden (interviews, focusgroepen en observaties). Zo evalueerde ze tijdens haar promotieonderzoek de ervaringen en betrokkenheid van studenten met een nieuw ontwikkeld STEM-curriculum op middelbare scholen als onderdeel van het STEM@school-project (2014-2018). Dit project won in 2017 de EAPRIL Best Practice-Based Research Award. Daarnaast voerde ze de eindevaluatie uit van een proefproject gericht op werkplekleren in Vlaanderen, waarbij ze belemmerende en bevorderende factoren voor de praktijk evalueerde op basis van de percepties van docenten en studenten.
Als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam van 2020 tot 2022, droeg ze bij aan het evalueren van de veerkracht van Nederlandse scholen tijdens de COVID-19 crisis. Hierbij werd specifiek onderzocht hoe scholen vormgaven aan school-family partnerships.
Momenteel is Annemie betrokken bij het project Expeditie Lerarenagenda. In dit project wordt er vanuit een systeemlens gekeken naar adaptief vermogen in functie van toekomstbestendig leraarschap, waarbij ook de ervaringen en percepties van onderwijskundige professionals in tijden van verandering werden onderzocht. Een recente onderzoeksinteresse betreft daarnaast de rol van AI in het onderwijs en hoe het onderwijs, studenten en onderwijskundige professionals zich hieraan aanpassen.
Naast haar onderzoek is Annemie actief betrokken bij het geven van onderwijs in de bachelor- en masteropleiding Onderwijswetenschappen en de ALPO (Academische lerarenopleiding voor het basisonderwijs). Ze geeft les in de cursussen Leren in Organisaties, Schoolorganisatie en Verandermanagement, International Perspectives on Education, en begeleidt stages, bachelor- en mastertheses.