In mijn huidige functie aan de Universiteit Utrecht geef en coördineer ik verschillende cursussen in het Engels en Nederlands op het gebied van onderwijs en kwalitatieve onderzoeksmethoden. De scope van deze cursussen is het exploreren van participatieve methoden in kwalitatief onderzoek, evenals kwesties met betrekking tot sociale rechtvaardigheid, gelijkheid, diversiteit en inclusie, duurzaamheid en het gebruik van nieuwe digitale technologieën in onderzoek en onderwijs. Ik heb een leidende rol in het ontwikkelen van cursussen in community-engaged learning, coaching en training, en comparatief en internationaal onderwijs. Ik wil graag een leerervaring voor studenten creëren waarin ze niet alleen harde vaardigheden leren, maar ook interculturele competenties en kwalitatieve onderzoeksvaardigheden met de mogelijkheid om zich actief bezig te houden met de wereld om hen heen en een positieve sociale verandering teweeg te brengen.
Mijn promotieonderzoek aan de Lancaster University is gericht op culturele identiteitsvorming, postkoloniale studies en sociale rechtvaardigheid in het hoger onderwijs. Deze interdisciplinaire studie, die culturele antropologie, culturele psychologie, sociologie en onderwijsonderzoek combineert, past een kritische benadering toe en vergelijkt studie-ervaringen tussen westerse studenten en studenten uit het Zuiden. Aan de hand van hun stemmen wordt een bestaande tegenstrijdigheid zichtbaar: aan de ene kant wordt geïllustreerd hoe online, transnationaal onderwijs de sociale ongelijkheid in onze samenlevingen versterkt, en aan de andere kant worden niet-traditionele studenten in staat gesteld om spelbepalers te worden in hun lokale samenlevingen. Het doel van het kwalitatieve onderzoek is om de multidimensionale aard van ongelijkheid aan te tonen, variërend door geografische/nationale context, leeftijd, sociaaleconomische status, etniciteit en geslacht, en hoe deze ongelijkheid zichtbaar wordt en elkaar kruist door de stemmen van studenten uit verschillende delen van de wereld. Het onderzoeksproject is gebaseerd op verschillende theoretische kaders zoals critical pedagogy, critical race theory, intersectionality, en postcolonial feminism. In deze studie experimenteer ik ook met nieuwe en creatieve methodologieën waarin het hoofd (denken), de hand (doen) en het hart (voelen) in harmonie samenkomen door kunst en wetenschap in het onderzoeksontwerp te laten samensmelten om zowel cognitieve als emotionele kennis over de life worlds van niet-traditionele studenten weer te geven via verschillende communicatiekanalen (verhalen, literatuur, muziek en visuele kunst). Het levert een sterke bijdrage aan het onderzoek door de gesitueerde aard van leren en de verschillende barrières voor toegang tot onderwijs te illustreren, voornamelijk voor vrouwelijke, niet-traditionele studenten in de geanalyseerde landen.
Als kwalitatief onderzoeker en voorstander van kritische pedagogie vind ik het belangrijk om niet alleen te observeren en te benadrukken, maar om ook een rol als voorvechter op me te nemen en positieve sociale verandering en emancipatoire impact te stimuleren. Daarom ben ik ook actief in onderzoek naar community-engaged learning (CEL) en inter- en transdisciplinair onderzoek. Ik experimenteer met nieuwe manieren van ervaringsleren waarbij studenten, docenten en maatschappelijke partners een veilige, democratische en krachtige ruimte creëren om te leren door verschillende perspectieven te waarderen en samen te leren hoe ze een positieve sociale verandering in hun omgeving kunnen bewerkstelligen. In mijn onderzoek ga ik na welke soorten transdisciplinaire partnerschappen in CEL werken, hoe we ze duurzaam kunnen maken, hoe de verschillende belanghebbenden op de lange termijn samen leren en wat de kwaliteiten van co-creatie in deze leerpraktijk zijn.