Testimonials

"Je wordt hier als student echt gezien."

Safa Gün, alumnus

Als vertaler zou ik een groot deel van mijn tijd achter een bureau hebben gezeten. Dat past niet bij me. Ik wilde op een actieve manier met de Spaanse taal bezig zijn én ik kon altijd al goed opschieten met pubers. De beslissing was snel genomen, ik ging na mijn vertaalstudie door met de master Spaanse taal en cultuur: educatie en communicatie. In Utrecht, want ik had goede verhalen gehoord over de Graduate School of Teaching en het is een fijne stad.

Veel ruimte voor vragen
Het contact met mijn medestudenten was al snel goed. Ook nu nog spreken we elkaar als er bijvoorbeeld ergens een leuke vacature is. Over de docenten was ik ook direct positief. Ik heb veel inspirerende onderzoekers leren kennen en iedereen is enorm behulpzaam. Dankzij de kleine groepen is er veel aandacht en ruimte voor vragen. Je wordt hier als student echt gezien.

Rollenspellen
Je komt jezelf tijdens de opleiding continu tegen en blijft je ontwikkelen. Ik heb veel geleerd van de rollenspellen tijdens het vak Pedagogiek. De ene keer speel je de docent, de andere keer ben je een lastige leerling. Naar aanleiding van de scenario’s geven studenten en docenten feedback. Ben je van nature iemand die altijd water bij de wijn doet, dan zul je in de praktijk ook wel eens op je strepen moeten staan. Sommige leerlingen hebben grenzen nodig. Hoe je dat aanpakt leer je tijdens die rollenspellen, maar natuurlijk ook in de praktijk.

Tijdens de rollenspellen leer je hoe je iets aanpakt in de praktijk.

Rust uitstralen
Scholieren zitten bomvol energie en kunnen ook druk zijn. Ze baseren hun gedrag alleen vaak op een soort spiegel. Het is de kunst om de rust te bewaren als je voor een klas met 27 leerlingen staat. Dat lukt alleen als je zelf relaxt bent en dus een spiegelbeeld vormt. Gelukkig gaat dat me van nature gemakkelijk af.

Groeien als docent
Vakdidactisch ben ik enorm gegroeid tijdens deze master. Ik leerde bijvoorbeeld dat niet iedereen in een klas hetzelfde niveau heeft. Toch moet iedereen tegelijk aan de slag kunnen. Dat betekent dat je de les zo moet insteken dat verschillende leerlingen, verschillende doelen kunnen hebben. Bovendien wil je dat het voldoende interactief is. Alleen woordjes stampen en grammatica behandelen is veel te saai. Tijdens de colleges leer je over allerlei werkvormen die je kunt inzetten. In mijn stage kon ik al die kennis gelijk in de praktijk toepassen.

Een vaste baan
Aan het einde van de opleiding heb ik een vakdidactisch onderzoek uitgevoerd. Ik heb nog steeds profijt van de bevindingen die ik toen heb gedaan. Inmiddels sta ik al een tijdje voor de klas. Na mijn eerste stage heb ik altijd contact gehouden met die school. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want ik heb er mijn huidige baan aan overgehouden.

Safa Gün is alumnus Spaanse taal en cultuur: educatie en communicatie en is nu docent Spaans op een middelbare school.

"Lesgeven in de mooiste taal van de wereld, dat voelt als een eer."

Margreet Plantagie, alumna

Ik koos na mijn middelbare school voor European Languages and Cultures; een brede studie met Spaans als hoofdtaal. Tijdens mijn opleiding woonde ik een tijdje in Spanje, waar ik onder andere taalassistent aan de Universidad de Sevilla was. Ik vond het zo tof om te zien dat mijn studenten steeds iets beter werden en ik ze daarbij kon helpen. Met een master wilde ik me verder specialiseren. Echt iets worden. Het onderwijs lonkte en Spaanse taal en cultuur: educatie en communicatie sloot perfect aan bij mijn ambities. Lesgeven in de mooiste taal van de wereld, dat leek me een eer.

Intensieve begeleiding
In de 2,5 jaar dat ik deze studie deed, heb ik op veel verschillende gebieden kennis opgedaan. Niet alleen op het vlak van vakdidactiek en pedagogiek, maar ook op het gebied van literatuur en de Spaanstalige wereld. Alles wordt heel geleidelijk opgebouwd. Je begint met veel achtergrondinformatie over hoe bijvoorbeeld een taal wordt aangeleerd en over hoe een taalcurriculum is opgebouwd, en leert vervolgens meer praktische zaken zoals het plannen van lessen en het maken van materiaal. Dat laatste kwam zo goed van pas tijdens mijn stages. Ik werk graag zelfstandig en vind het leuker om mijn eigen lesmateriaal te ontwikkelen, dan gebruik te maken van bestaande materialen. Dat was ook een pré tijdens mijn sollicitatie begreep ik later.

De begeleiding tijdens de master is echt goed. De docenten zijn bekwaam en betrokken.

Zelfstandig aan de slag
Op de universiteit word je minder aan de hand genomen, maar dat neemt niet weg dat de begeleiding tijdens deze studie heel goed is. De docenten van de opleiding zijn niet alleen bekwaam, maar ook betrokken. Ze zagen graag dat ik het goed deed en hielpen me wanneer het even wat minder ging. Daarnaast deden we veel aan peer counseling, waarbij je met je studiegenoten bespreekt hoe het lesgeven jou afgaat en waarbij je onderling adviezen geeft over lastige dingen waar iedereen tegenaan loopt.

Groeiend vak
Ook nu ik ben afgestudeerd is het belangrijk om met Spaans bezig te blijven. Ik moet de expert zijn op het gebied van deze taal, dus blijf in mijn vrije tijd lezen, schrijven, spreken, series kijken en podcasts beluisteren om me te blijven ontwikkelen. Het is een opkomende taal, maar er is nog te vaak een gebrek aan bekwame en enthousiaste docenten. Gelukkig is dat wel aan het veranderen; Spaans een groeiend vak. Een goede ontwikkeling wat mij betreft.

Margreet Plantagie is alumna Spaanse taal en cultuur: educatie en communicatie en is nu docent Spaans op een middelbare school.