Testimonials

Ben je benieuwd hoe onze oud-studenten de (pre)master hebben ervaren en waar ze na de master terecht zijn gekomen? Maak dan kennis met Maaike, Patrick, Romy en Stijn.

Maaike over de master Onderwijswetenschappen

Maaike Radix
Maaike Radix

"Voordat ik besloot om een master Onderwijswetenschappen te volgen, heb ik succesvol de Academische lerarenopleiding voor het primair onderwijs (ALPO) afgerond. Na de bachelor wilde ik het lesgeven aan kinderen met een beperking combineren met onderwijsonderzoek en consultancy.

Lees verder

Daarom koos ik ervoor om me in de master te specialiseren via de Teacher Track, om een breder beeld te krijgen van het primair onderwijs. Zo leerde ik bijvoorbeeld over onderwijsbeleid en onderwijsontwerp. Ik vond het heel fijn om tijdens de track een mentor te hebben omdat zij me hielp focussen op een specifiek onderwerp: strategieën voor het geven van feedback en de effectiviteit daarvan.

De Teacher Track leerde me om kritisch en constructief na te denken over de kwaliteit van het onderwijs op micro-, meso- en macroniveau. Ik heb mezelf erdoor kunnen ontwikkelen op het gebied van onderwijsinnovatie en onderwijskundige consultancy. Bovendien hebben de mentorbijeenkomsten, mijn stage bij de Onderwijsraad en de bijeenkomsten met medestudenten die de track volgden, enorm bijgedragen aan mijn ontwikkeling als onderwijskundige en als academische basisschoolleraar.

In de toekomst hoop ik lesgeven te kunnen combineren met een baan als onderwijsbeleidsmedewerker of onderwijskundig adviseur. Ik zou ook graag meer (baan)mogelijkheden voor academische leraren in het basisonderwijs willen zien om een evidence-based benadering van lesgeven en onderwijsinnovaties te stimuleren. Hopelijk kan ik bijdragen aan dit doel als recent benoemd bestuurslid van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB)."

Patrick over de master Onderwijswetenschappen

Patrick Kurvers
Patrick Kurvers

"Ik heb in Utrecht eerst de bachelor Onderwijswetenschappen gedaan, dus ik was enigszins bevooroordeeld bij mijn keuze voor de master in Utrecht. Toch heb ik de Utrechtse master wel vergeleken met andere programma's in Nederland om er zeker van te zijn dat dit voor mij de juiste keuze was. 

Lees verder

Ik concludeerde dat andere programma’s meer gefocust waren op de pedagogische kant van de onderwijswetenschappen, terwijl ik zelf meer geïnteresseerd ben in leren binnen organisaties en in het ontwerpen van leersituaties.

Het sprak me ook aan dat ik in de master in Utrecht mijn eigen pad kon kiezen. Binnen de cursussen, de scriptie en de stage had ik de vrijheid om me op de onderwerpen te richten die mij interesseerden. Wat ik ook fijn vond is dat je scriptie en de stage los van elkaar uitvoert.

Voor mijn scriptie werkte ik samen met dertien organisaties in Nederland, zoals bijvoorbeeld ING, IBM, Randstad en de Rabobank. Met behulp van mijn netwerk en een beetje lef slaagde ik erin om in contact te komen met deze grote organisaties. Ik heb kennisgemaakt met de verschillende organisatorische benaderingen van de deelnemers, en dat leverde een grote bijdrage aan mijn begrip voor de verschillende sectoren. Tijdens mijn zoektocht naar deelnemers kwam ik ook in contact met ING, waar ik momenteel mijn stage afrond.

Binnenkort studeer ik af en daarna hoop ik een baan te vinden binnen een organisatie als onderwijsadviseur en/of projectmanager. Ik wil me richten op leeromgevingen waarin ik mensen ondersteuning, begeleiding en advies bied om ze te helpen om hun volledige potentieel te bereiken."

Romy over de (pre)master Onderwijswetenschappen

Romy Wendrich
Romy Wendrich

"Ik heb eerst een lerarenopleiding gevolgd. Hoewel ik het heel leuk vind om les te geven, had ik altijd het gevoel dat ik meer wilde doen – ik wilde echt mijn horizon verbreden. Omdat ik een hbo-diploma had, moest ik eerst een premasterprogramma afronden voordat ik met de master kon beginnen.  

Lees verder

De premaster was vooral een goede voorbereiding omdat ik er veel leerde over academisch onderzoek en statistiek; iets wat ik nooit eerder had gedaan. Bovendien leerde ik als premasterstudent veel mensen kennen, dus toen ik aan de master begon had ik al een vrij grote sociale kring.

Tijdens de premaster werd ik ook lid van VOCUS, de studievereniging van Onderwijswetenschappen en de Academische lerarenopleidingen primair onderwijs. Tijdens mijn master werd ik bestuurslid en verdeelde ik mijn tijd tussen mijn studie en mijn verantwoordelijkheden voor VOCUS. Uiteindelijk had ik een jaar extra nodig om de master af te ronden, maar het was de moeite waard omdat het bestuursjaar me ook veel heeft opgeleverd in termen van contacten, ervaring en persoonlijke ontwikkeling.

Mijn doel voor de toekomst is om een paar dagen per week les te geven en dat te combineren met een baan als consultant, dus ik hoop dit jaar stage te lopen bij een adviesbureau. Wat ik echt leuk vind aan consultancy is dat het heel breed is: je werkt voor allerlei soorten bedrijven aan allerlei onderwerpen op het gebied van training en onderwijs. De stage is een goede manier om te testen of consultancywerk echt bij me past voordat ik de arbeidsmarkt op ga!"

Stijn over de master Onderwijswetenschappen

Stijn Temmen

Oud-student Stijn Temmen volgde de master Onderwijswetenschappen en kwam daarna terecht bij de VO-raad. In de video hiernaast vertelt hij wat zijn werk inhoudt en hoe de master hem op zijn functie heeft voorbereid.