Testimonials

  • "Ik leer samen met mijn leerlingen door met ze in gesprek te gaan."

    Tijdens mijn bachelor Kunstgeschiedenis merkte ik dat ik blij word van het delen van mijn liefde voor kunst met anderen. Ik verzorgde rondleidingen door musea voor vrienden en familie. Het leek me te gek om mijn enthousiasme over kunst door te geven aan jongeren die nog aan het ontdekken zijn wat ze interessant vinden. Ik wilde niet eerst een master Kunstgeschiedenis afronden en vervolgens nog een docentenopleiding doen. Zo kwam ik bij de opleiding Kunstgeschiedenis: educatie en communicatie. Deze gecombineerde master zorgt ervoor dat ik mijn specialisatie in kunsteducatie bij elk vak kan implementeren. Dit bevalt me heel erg goed.

    Uit hetzelfde hout gesneden
    Toen ik begon met deze master, startte ik met drie andere studenten. Dat kleinschalige is fijn. Tijdens de algemene werkgroepen zit ik wel samen met studenten van andere richtingen binnen de Graduate School of Teaching. Wat ik zo leuk vind, is dat mijn studiegenoten, net als ik, een passie hebben voor mensen. Bij ieder nieuw vak is de sfeer gelijk goed. We zijn uit hetzelfde hout gesneden.

    De theorie achter het lesgeven
    Tijdens de master reflecteer ik continu op mijn eigen middelbareschooltijd aan de hand van wat ik leer in de colleges. Het is interessant om nu theorie te krijgen over wat ik zelf hebt meegemaakt. Ik ben me veel bewuster van wat mijn docenten deden toen ik puber was en vraag mezelf geregeld af hoe ik iets (anders) zou doen. Vaak loop ik dan een week later al tegen zo’n situatie aan en kan ik dat wat ik heb bedacht, gelijk toepassen. Het is leuk om te zien wat er werkt (en wat niet) om zo steeds beter te worden in het lesgeven.

    "Bij ieder vak is de sfeer gelijk goed."

    Samen leren met scholieren
    Het is mijn taak als docent om er iedere keer weer een mooie en inspirerende les van te maken. Een van de dingen waar ik achter kwam tijdens mijn stages, was hoeveel waarde ik hecht aan interactie. Het klaslokaal is voor mij niet een plek waar ik vertel wat er moet gebeuren en de leerlingen hun werk doen. Het is de plek waar ik het liefst continu met leerlingen in gesprek ben. Op die manier leren we samen.

    Iets teweegbrengen
    Na mijn stages in het onderwijs ging ik direct door naar mijn volgende stageplek; de educatieafdeling van het Centraal Museum in Utrecht. Mijn grootste opdracht was het ontwikkelen van een rondleiding voor middelbare scholieren. Rondleiden is iets heel anders dan lesgeven, omdat je een groep in een uur moet grijpen, iets moet meegeven en weer los moet laten. Toch heb ik enorm veel kunnen gebruiken van wat ik eerder had geleerd. Hoe je omgaat met groepen en hoe je pubers enthousiasmeert bijvoorbeeld. Een bezoek aan een museum is echt iets anders dan in de schoolbanken zitten, dus veel leerlingen vinden dat spannend en interessant. Door samen met ze naar kunst te kijken en er over te praten, wil ik iets teweegbrengen. Zo hoop ik nieuwe generaties iets waardevols mee te geven.

    Mikkie Rood is studente Kunstgeschiedenis taal en cultuur: educatie en communicatie. Ze loopt stage bij het Centraal Museum in Utrecht.

    Publicatiedatum: 28 oktober 2021