Docenten
Prof. dr. Christopher Jenks (programmacoördinator)
Christopher Jenks is gespecialiseerd in de studie van taal in de samenleving en is vooral geïnteresseerd in de politieke en culturele implicaties van de wereldwijde verspreiding van het Engels. Zijn onderzoeksinteresses omvatten online communicatie, interculturele ontmoetingen, politiek discours en identiteitsconstructie.
Dr. Debbie Cole (Track Engels)
Debbie Cole is universitair docent bij de afdeling Engels. Zij deed haar PhD in taalkunde en antropologie aan de Universiteit van Arizona. Haar onderzoek richt zich op vergelijkende concepten van diversiteit, de effecten van taalideologie op het discours in de publieke ruimte en het klaslokaal, en representaties van etnolinguïstische variatie, in het bijzonder in gesproken kunst. Haar jeugd en veldonderzoeksjaren bracht zij door in Indonesië en zij vertaalt nu ook Indonesische poëzie naar het Engels.
Dr. Stefan Sudhoff (Track Duits)
Stefan Sudhoff is universitair docent Duitse taalkunde bij het departement Talen, Literatuur en Communicatie. Binnen zijn onderzoek richt hij zich op de vraag hoe de functie van een zin in een coherente tekst of in een gesprek door de grammaticale vorm van die zin wordt weerspiegeld. Daarnaast is hij geïnteresseerd in de overeenkomsten en verschillen tussen de Nederlandse en Duitse taal en cultuur, meertaligheid en luistertaal.
Dr. Roselinde Supheert (Track Engels)
Roselinde Supheert is docent bij de afdeling Engelse taal en cultuur. Hier doceert zij over Engelse en Ierse literatuur, aanpassingsstudies en interculturele communicatie. Haar onderzoeksinteresse ligt bij het analyseren van culturele identiteiten in verschillende media en vanuit verschillende perspectieven. Onderwerpen die haar verder interesseren zijn de representatie van migranten in het nieuws en de relevantie van het (post-)koloniale discours hierbij, evenals het gebruik van nationale stereotypes in reclame en op websites.
Dr. Marie Steffens (Track Frans)
Marie Steffens heeft tien jaar ervaring in het doceren van de Franse taal en taalkunde aan verschillende doelgroepen aan de universiteit (Luik en Québec) en bij non-profit organisaties. Ze is nu docent Franse taalkunde en medewerker bij het EDINA project (een project gericht op het onderwijs van nieuwkomers). Wat betreft onderzoek, combineert zij lexicale semantiek en corpus linguïstiek om digitale samenwerkingstools toe te passen op het leren van een taal.
Dr. Manuela Pinto (Track Italiaans)
Manuela Pinto is docent-onderzoeker Italiaanse taalkunde. Haar huidige onderzoek is gericht op de taalontwikkeling en beoordeling in L1 en L2. Met collega Shalom Zuckerman en in samenwerking met Boom Uitgeverijen Amsterdam leidt ze het project Coloring Book: een nieuwe test- en onderzoeksmethode voor taalbegrip. Het doel van dit project is het ontwikkelen van een nieuwe test voor receptieve vocabulaire om taalontwikkeling te meten bij kinderen van 4-8 in het Nederlands als LI en L2.
Dr. Sergio Blaauw (Track Spaans)
Sergio Baauw is universitair docent Spaanse Taalkunde. Zijn onderzoek richt zich op eerste en tweede taalverwerving, meertaligheid en de integratie van nieuwkomers in het reguliere onderwijs. Van september 2017 tot september 2018 was hij projectleider van EDINA, een Erasmus+ project op het gebied van nieuwkomersonderwijs. Binnen de master Interculturele Communicatie geeft hij onderwijs en begeleidt hij scripties op het gebied van meertaligheid, taalcontact en taalbeleid.
Dr. Luisa García-Manso (Track Spaans)
Luisa García-Manso is universitair docent Spaanse literatuur en cultuur. Haar specialisaties zijn Hedendaags Spaans Theater (20ste en 21ste eeuw) en Gender Studies. Haar onderzoeksinteresses gekoppeld aan ICC zijn transculturaliteit, culturele representatie, diversiteit, identiteit, migratie en ballingschap in de huidige Spaanse en Spaans-Amerikaanse literatuur, theater en film.