Testimonials

  • Martine Botjes, student Fysiotherapiewetenschap en fysiotherapeut op de poliklinische revalidatie van het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn

    Foto van Martine Botjes, student Fysiotherapiewetenschap

    "Ik ben in september 2018 begonnen met de master, nadat ik eerst mijn wiskunde op vwo-niveau had gebracht en de premaster had gevolgd. De stof die we het eerste semester kregen, is nog heel breed. Ik kan wat ik geleerd heb nu in het tweede semester inzetten om ook meer inhoudelijk de diepte in te gaan. In onze werkgroep moesten wij bijvoorbeeld een onderzoekaanvraag opstellen voor een onderzoek naar de fysiotherapeutische behandelmogelijkheden bij de ziekte ALS.

    We hebben in kaart gebracht waaruit de gebruikelijke zorg bestaat, en wat wel en niet bekend is over effecten van behandelingen. Dat doe je door de wetenschappelijke literatuur in te duiken. Bij voorkeur ga je samen met patiënten op zoek naar een relevante onderzoeksvraag voor de dagelijkse praktijk. Vervolgens maak je een gedetailleerd onderzoeksplan wat je indient bij de Medisch Ethische Toetsingscommissie.

    We hebben de hele vrijdag van negen tot vijf onderwijs. Thuis ben ik nog zo’n dag à anderhalve dag bezig met de studie. Ik ben daarvoor minder gaan werken. Ik werk nu 27 uur per week verdeeld over drie dagen. Ik vind zo’n hele onderwijsdag best een zit, maar de docenten zijn enthousiast en laten de leerstof aansluiten op de praktijk, zelfs bij statistiekonderwijs. Online kun je veel van de colleges terugkijken wat ik heel prettig vind.

    De fysiotherapeuten met wie ik de opleiding volg, komen uit het hele land. Sommigen hebben veel ervaring in het vak en anderen komen net van het hbo. Persoonlijk denk ik dat het een voordeel is om al enige werkervaring te hebben. Hierdoor weet je wat beter wat er speelt in de dagelijkse praktijk. Deze ervaringen kun je bijvoorbeeld gebruiken voor het opstellen van onderzoeksvragen.

    Wat ik al heb geleerd is om mijn handelen als fysiotherapeut wetenschappelijk te onderbouwen. Ik zoek op wat de wetenschap zegt over bepaalde behandelingen. In de praktijk gebeurt dit niet altijd. Ik vind het wel belangrijk dat wetenschappelijke aspecten geïmplementeerd worden op de werkvloer. Daar kun je als fysiotherapeut met één been in de praktijk en één been in de wetenschap, dus bij helpen. Zo bespreek ik regelmatig met mijn collega’s wat ik in mijn opleiding heb geleerd."

  • Marloes Steenhuisen, alumnus Fysiotherapiewetenschap en fysiotherapeut in het UMC Utrecht

    Student Marloes Steenhuisen van de master Fysiotherapiewetenschap

    “Na mijn eerste jaar Fysiotherapie aan de Hogeschool Utrecht merkte ik dat ik kritischer wilde leren kijken naar het handelen van een fysiotherapeut. Ook wilde ik weten hoe ik vakliteratuur beter kon interpreteren en vroeg ik me af of het doen van onderzoek iets voor mij zou kunnen zijn. Daarom wilde ik de master Fysiotherapiewetenschap in Utrecht gaan doen.

    Daar moest ik wel eerst de premaster voor volgen. Op de HU kon ik dat doen in de minorruimte in mijn tweede en derde jaar. Ik zat in de Bachelor-Plus klas, wat betekent dat je de opleiding in drie in plaats van in vier jaar doet. In die klas zaten studenten die al een hbo-propedeuse hadden of, zoals ik, een vwo-diploma.

    De premaster is vrij theoretisch. Je leert er allerlei vaardigheden die je nodig hebt om de master te kunnen doen. Je krijgt vakken waarin onder meer ethiek en onderzoeksvaardigheden aan bod komen.

    Dit type colleges geven je een bredere kijk op de gezondheidszorg. Je moet er veel discussiëren en je leert er je ideeën goed te onderbouwen. Extra waardevol is dat je een aantal van deze colleges volgt met studenten van de premaster Logopedie- en Verplegingswetenschap. Daardoor ontwikkel je een brede visie op de zorg.

    Belangrijk voor de master is het vak onderzoeksvaardigheden dat je in de premaster krijgt. Je leert er echt de basis van onderzoek. Hoe vind je je weg in grote zoekmachines waar allerlei onderzoeken in zijn opgeslagen? Hoe leer je beoordelen hoe waardevol conclusies van een onderzoek zijn? Hoe doe je onderzoek, welke methoden zijn er? Dit vak heeft mij ook erg geholpen toen ik mijn afstudeerscriptie voor het hbo moest schrijven, omdat ik al wist waar ik de belangrijkste informatie voor mijn scriptie kon vinden.

    Na het hbo, ging ik werken als fysiotherapeut bij het UMC Utrecht en heb daarnaast de master Fysiotherapiewetenschap gevolgd. Daar ben ik net mee klaar. Ik merk dat ik een meer kritische kijk op mijn werk heb gekregen en meer grip. Als ik wil weten of een behandelmethode de juiste is, zoek ik bijvoorbeeld zelf naar de wetenschappelijke onderbouwing. Ik neem geen genoegen meer met de samenvattingen in de vakliteratuur.”