Testimonials

Op 10 december 2021 vierde de faculteit Diergeneeskunde haar 200 jarig bestaan, wat betekent dat we al 200 jaar studenten opleiden tot dierenarts! De Master Diergeneeskunde heeft sinds september 2022 met een vernieuwd curriculum. Dit betekent dat er nog geen afgestudeerden zijn om hun verhaal aan je te vertellen. Wel is de Master tot stand gekomen door intensief overleg met professionals, alumni, docenten, studenten, het werkveld en het onderzoek. Onder de Diergeneeskunde-alumni (300 dierenartsen) is ook een enquête gehouden met als hoofdvraag: hoe ziet de ideale dierenarts eruit? De belangrijkste verwachtingen van hen vind je hier.

Commissie Masterherziening Diergeneeskunde

“Wij hopen met deze herziene master een opleiding te bieden waarin al tijdens de opleiding meer mogelijkheden zijn om het eigen pad te bewandelen, waarin academische vorming en voorbereiding op het beroep hand in hand gaan en waarin wij studenten opleiden die met realiteitszin en een goed niveau van kennis en vaardigheden vol zelfvertrouwen aan hun professionele carrière zullen beginnen.”

Ik denk dat studenten méér en ook éérder in de praktijk aan de slag moeten. Dan kan je je eerder focussen op praktische handelingen onder de knie krijgen, en daarna focussen op andere dingen die in de praktijk lastig blijken.

Student-lid van Commissie Masterherziening Robert Hendrickx met hond
Robert Hendrickx
Student-lid van de Commissie Masterherziening

Samen met de eigenaar een keuze maken is onderdeel van het vak. Misschien is er geen geld voor een bepaalde behandeling, of zijn diereigenaren heel emotioneel. Dat vergt oefening, bijvoorbeeld tijdens coschappen of een stage.

Dierenarts-lid Commissie Masterherziening Paul van Aalst met kat
Paul van Aalst
Dierenarts bij externe onderwijspraktijk

94% van de Diergeneeskunde-alumni raadt de UU aan

Enquête onder Diergeneeskunde alumni (2017)

Voorzitter projectteam, Harold Bok

“Samen met docenten, studenten, onderwijsmanagement en het werkveld hebben we hard gewerkt om een innovatief curriculum op te stellen, waarmee we competente dierenartsen afleveren die een belangrijke bijdrage leveren aan onze maatschappij, of dat nu in de veterinaire praktijk is, of daarbuiten.”

Vice-decaan Onderwijs en docent binnen de master, Merel Langelaar:

“Binnen deze opleiding staan klinisch redeneren en veterinaire expertise bovenaan de lijst met eindtermen van de opleiding, maar studenten leren nog veel meer dan alleen hoe ze een vaccinatie moeten geven: welke impact heeft de ziekte waartegen je vaccineert op dier en mens? Hoe ga je om met een eigenaar die twijfelt over het nut van vaccineren? Hoe bespreek je ziektes van doorgefokte of geïmporteerde dieren met eigenaren, collega’s, maar ook met de politiek, om er op landelijk niveau iets aan te veranderen? Wie de opleiding gedaan heeft, is een academisch professional die vele kanten op kan. We mogen trots zijn op onze opleiding en ons vak!

Lees het hele interview over de masterherziening, geschreven door Carien Duisterwinkel, in het Diergeneeskunde magazine VetScience #9