Welke Nederlandse geschiedenis is het onthouden waard?

Maria van Bourgondië en Anton de Kom
Maria van Bourgondië en Anton de Kom

Recentelijk werd de vernieuwde Canon van Nederland gepresenteerd. Wat is de rol van die canon in ons onderwijs? En waarom is er ooit een canon opgesteld? Prof. dr. Frits van Oostrom was te gast bij de Onderwijsweek van Beter Onderwijs Nederland om deze vragen te bespreken.

Prof. dr. Frits van Oostrom. Foto: Ed van Rijswijk
Prof. dr. Frits van Oostrom

De eerste canon

In 2006 was Van Oostrom zelf betrokken bij het creëren van de eerste Canon van Nederland. Rond die periode publiceerde de Onderwijsraad een rapport naar aanleiding van klachten over het gedaalde kennisniveau in het onderwijs. "Zij zeiden: 'We zouden een nieuwe kennisbasis moeten definiëren, en die noemen wij dan canon, waar iedereen in het onderwijs mee vertrouwd zou worden gemaakt'," vertelt Van Oostrom. Hij werd gevraagd om aan dit project mee te werken.

Een voortdurend gesprek

Het opstellen van de eerste canon riep dezelfde vraag op die telkens weer terugkomt: wat vinden we belangrijk? "Een belangrijke functie van de canon is het gesprek erover," stelt Van Oostrom. De bedoeling van de eerste canon was dan ook dat er na een paar jaar opnieuw naar gekeken zou worden. Op die manier wordt de nalatenschap van eerdere generaties met zorg overgedragen.