23 september 2019

We moeten een maatschappelijke discussie voeren over ADHD

© iStockphoto.com

Dr. Sander Werkhoven (Filosofie) pleitte afgelopen week samen met Branko van Hulst (Hersencentrum UMCU) en Sarah Durston (Hersencentrum UMCU) in de Volkskrant voor een open discussie over ADHD.

"We moeten vragen stellen over de context waarbinnen wij eigenschappen een stoornis noemen," menen de auteurs. "Wat is de wisselwerking tussen schoolsystemen en het gedrag van kinderen? Mogen financiële factoren een rol spelen bij het diagnosticeren en behandelen van kinderen (kleinere klassen zijn duurder dan medicatie voor enkele kinderen)? Wanneer is een kind te storend voor andere kinderen?"

Biologische eigenschappen

"Het is onvermijdelijk dat de psychiatrie invloed heeft op hoe we deze vragen beantwoorden. We hebben de verantwoordelijkheid om keuzes te bediscussiëren in plaats van te verwijzen naar biologische eigenschappen. Biologie is van groot belang voor de psychiatrie, maar welke verschillen tussen mensen we koesteren en welke we bestrijden is een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als we die keuze verhullen met biologie wordt de psychiatrie een gevaarlijk vakgebied", sluiten de schrijvers hun stuk af.