Wat kunnen we leren van de Grote Depressie van de jaren dertig?

Rij werklozen in een stempellokaal (ca. 1933). Bron: Flickr/Nationaal Archief
Rij werklozen in een stempellokaal (ca. 1933). Bron: Flickr/Nationaal Archief

Prof. dr. Jan Luiten van Zanden (Economische en Sociale Geschiedenis) schrijft in de Trouw (5 mei) en het Elsevier Weekblad (6 mei) over de lessen die we kunnen trekken uit de Grote Depressie van de jaren dertig. 

"De wereld van toen en nu zijn op talloze punten onvergelijkbaar", stelt Van Zanden. "Maar toch doen de omvang van wat ons te wachten staat en de snelheid waarin dat gebeurt inderdaad denken aan de jaren dertig." 

Fundamentele vragen

De belangrijkste les van de jaren dertig is redden wat er te redden valt

"De belangrijkste les van de jaren dertig is redden wat er te redden valt. Destijds werd er toch meer geloofd in een klassiek liberalisme: als een bedrijf failliet gaat, dan is dat de eigen verantwoordelijkheid. Er werd veel minder gedaan om een depressie tegen te gaan. De coronacrisis leidt wel tot fundamentele vragen. We zijn de zorg gaan herwaarderen en zetten vraagtekens bij de beloningen van bestuurders van bedrijven die moeten worden gesteund."

Jan Luiten van Zanden

Prof. dr. Jan Luiten van Zanden. Foto: Ed van Rijswijk
Prof. dr. Jan Luiten van Zanden. Foto: Ed van Rijswijk

Jan Luiten van Zanden is economisch historicus en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.