Wanneer houdt het vertrouwen in een broodfonds op?

© iStockphoto.com

Op 13 september verscheen er een artikel in de Volkskrant over broodfondsen. Eva Vriens MSc, die promoveert op samenwerking en vertrouwen in alternatieve verzekeringsvormen, gaat in het artikel dieper in op de voor- en nadelen van een broodfonds.

“De kracht van het broodfonds is dat het persoonlijk is en transparant”, zegt Vriens. “Je ziet wat er met je geld gebeurt, je helpt elkaar ermee. Maar het betekent ook dat je het direct voelt als je voor anderen betaalt. Precies dat maakt het ook fragieler. Het vertrouwensprincipe gaat boven alles. Toch blijkt uit onderzoek dat het een enorm succesvol initiatief is.”

Ziektepercentage

Het ziektepercentage bij broodfondsen ligt iets onder de 2 procent, een stuk lager dan onder werknemers in loondienst. Volgens Vriens is dat logisch omdat ondernemers zich minder snel ziek melden, maar het is ook een teken dat er weinig misbruik is. Vriens: “Het is eerder zo dat mensen zich niet snel ziek melden, omdat ze denken: dan moet de rest voor mij betalen.”

Eva Vriens MSc

Eva Vriens

Eva Vriens is socioloog en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.