Waarom koos Zelensky voor de term genocide?

Iva Vukusic in Politics Home

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Bron: Wikimedia/President.gov.ua (CC BY 4.0)

De Oekraïense president Zelensky beschuldigde Rusland van het plegen van genocide in Oekraïne. Politics Home sprak universitair docent in de Internationale geschiedenis Iva Vukusic over de keuze voor deze term en wat het betekent. Volgens haar is het waarschijnlijk dat Zelensky voor ‘genocide’ heeft gekozen omdat dit meer “politiek opportunisme” impliceert dan soortgelijke misdaden.

Iva Vukusic MA
Dr. Iva Vukusic

Heel precieze definitie

Vukusic vertelt dat ‘genocide’ in het internationaal recht een heel precieze definitie kent. “Het belangrijkste verschil met andere internationale misdrijven is de intentie om een van de vier zogenaamde beschermde groepen – nationale, etnische, raciale of religieuze groepen – geheel of gedeeltelijk te vernietigen”, legt ze uit. In andere disciplines, zoals sociale wetenschappen en geschiedenis, wordt de term wijder opgevat en buiten de vaktaal wordt het vaak gebruikt als synoniem voor massaal geweld.

Misdaad der misdaden

“Er heerst het idee dat genocide ‘de misdaad der misdaden’ is, maar eigenlijk is dat in geen wet vastgelegd.” Toch begrijpt Vukusic wel waarom Zelensky voor deze term heeft gekozen. “Misdaden tegen de mensheid, oorlogsmisdaden, genocide – het is allemaal verschrikkelijk. Maar om de een of ander reden draaien er, in termen van urgentie en bezorgdheid, minder hoofden als je bijvoorbeeld zegt dat dit een oorlogsmisdaad is.”