Verken al het groen op de campus met de Groene Wegwijzer

Utrecht Science Park: een groene oase? Heus wel!

Om studenten en medewerkers meer bewust te maken van alle natuur die de campus te bieden heeft, prijkt vanaf heden de Groene Wegwijzer op het plein naast de Universiteitsbibliotheek Utrecht Science Park. De wegwijzer is een project van de Green Office en werd op woensdag 8 mei officieel geopend door Prof. mr. Annetje Ottow. Ottow: “We hebben als universiteit op het gebied van duurzaamheid een grote ambitie: CO2-neutraal in 2030. Soms vergeten we weleens dat de weg daarheen uit veel kleine stapjes bestaat. Vandaag hebben we met de komst van deze Groene Wegwijzer weer een mooie stap gezet.”

Betonnen jungle?
De Groene Wegwijzer zet mooie of interessante groene plekken op en rondom USP op de kaart en daagt studenten en medewerkers uit om tijdens een lange dag werken of studeren wat vaker op ontdekking uit te gaan. Michiel Scherrenburg, Programmamanager Duurzaamheid bij de Universiteit Utrecht, deed woensdagmiddag het openingswoord: “Ik hoor vaak dat medewerkers en studenten onze campus zien als een grijze, betonnen jungle. Ik neem mensen dan weleens mee naar het dak van de parkeergarage op de Cambridgelaan. Vanuit daar zie je de Botanische Tuinen en kijk je uit over weilanden en bossen. ‘Dit is ook het Science Park!’, zeg ik dan. Maar voor mensen die dagelijks rechtstreeks van de bushalte hun kantoor of collegezaal inlopen, blijft deze groene kant van de campus veelal ongezien. Met de Groene Wegwijzer willen we hier verandering in brengen.” Scherrenburg blijft ambitieus: “Groen is natuurlijk niet direct een synoniem voor een hoge natuurwaarde, dus ondertussen maken wij al plannen voor de volgende stap: het daadwerkelijk verhogen van de natuurwaarde van deze gebieden. Een mooie uitdaging voor de komende jaren.”

De Groene Wegwijzer is ontworpen door makers Ron en Sil Bokje. Naast de wegwijzer zelf bestaat het geheel uit een ruime, vierkante bank van duurzaam (FSC-)hout. Voorbijgangers die geen tijd hebben om op avontuur te gaan richting een van de groene plekken, kunnen bij de wegwijzer zelf dus ook al een rustmomentje vinden. In juli organiseert de Green Office lunchwandelingen naar de ‘groene oases'. Houd uu.nl/groenewegwijzer in de gaten voor meer informatie.

De wegwijzer wijst naar de volgende groene plekken:

• Ringslangenbos – Milieumonitor
  • Biologenbos ‘De Driehoek’
  • Nachtegalenbosje
  • Botanische Tuinen Utrecht
  • Amelisweerd
  • Landgoed Oostbroek
  • Tiny Forest (volgt later dit jaar)