Salmonella kan mensen besmetten dankzij slimme truc

Publicatie over slimme truc Salmonella in de media

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben aangetoond hoe de ziekteverwekkende bacterie Salmonella misbruik maakt van een van de verdedigingsmechanismen van het lichaam om cellen binnen te dringen. Deze ontdekking is een belangrijke stap voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen ter voorkoming van Salmonella-infecties.

In Nederland worden elk jaar 50.000 mensen besmet met Salmonellabacteriën via rauwe dierlijke producten zoals kip- of varkensvlees, eieren of zuivelproducten. Over de vondst publiceerde Karin Strijbis op 14 februari in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS Pathogens. Het bericht is door veel media opgepakt, onder andere door Radar - Avrotros, RTV Utrecht, BNR Nieuwsradio, MAX vandaag en NU.nl.