Rijksten in Nederland worden rijker

© iStockphoto.com

Op 21 maart sprak prof. dr. Bas van Bavel (Economische en Sociale Geschiedenis) in de Volkskrant over het groeiende vermogen van de allerrijksten.

Het vermogen van de allerrijksten van Nederland is in de afgelopen jaren verder gegroeid. "Er is steeds gezegd dat de vermogensverdeling minder scheef zou worden als de huizenprijzen weer gingen stijgen, maar deze daling is marginaal", meent Bavel. Het vermogen clustert zich in de bovenste lagen van de maatschappij, terwijl de helft van de huishoudens in Nederland amper vermogen, of zelfs schulden heeft.

Vermogensrendementsheffing

Onlangs is de vermogensrendementsheffing aangepast. Door deze regeling worden grotere vermogens meer belast dan kleine vermogens. "Dat is een verbetering, maar nog steeds wordt inkomen uit arbeid in Nederland ruim vier keer zo zwaar belast als inkomen uit vermogens, waar gemiddeld slechts 8 tot 9 procent over wordt betaald. En in de praktijk betalen de grootste vermogens nog minder", stelt Bavel. Om de vermogensverdeling recht te trekken zou hier een oplossing voor moeten worden gezocht, concludeert Bavel.

Prof. dr. Bas van Bavel. Foto: Ed van Rijswijk

Bas van Bavel

Bas van Bavel is historicus en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.