Razendsnelle ontwikkelingen binnen de geesteswetenschappen

© iStockphoto.com

Hoe zijn de geesteswetenschappen door de jaren heen veranderd? En hoe ziet hun toekomst eruit? Frits van Oostrom was te gast bij Voor de Ommekeer TV, het YouTubekanaal van Ad Verbrugee, om over deze vragen na te denken.

Prof. dr. Frits van Oostrom. Foto: Ed van Rijswijk

Als hem gevraagd wordt hoe de geesteswetenschappen de afgelopen twintig jaar zijn veranderd, benoemt Van Oostrom zowel positieve als negatieve ontwikkelingen. Zo vindt hij de internationalisering van de universiteit ontzettend waardevol: "Als ik kijk naar studenten en ook het onderzoek zelf, is het onderzoek zoveel internationaler en opener dan de toch wat provinciaalse Nederlandse universiteit die ik nog heb gekend". Ook de opkomst van het internet kan de geesteswetenschappen verrijken, bijvoorbeeld door het gebruik van verschillende media tijdens colleges.

Culturele traditie

Nederlandse universiteiten zitten op dit moment middenin deze ontwikkelingen, waar bijvoorbeeld ook verengelsing bij hoort. Van Oostrom benadrukt hoe belangrijk historisch besef is in deze tijden: "Wat er verloren dreigt te gaan is het besef dat we ondanks al die geweldige vernieuwingen in een immense culturele traditie staan". Studenten zitten in de Universiteitsbibliotheek bijvoorbeeld constant achter hun laptop en lenen zelden een boek. De komende tijd zullen de geesteswetenschappen op zoek moeten gaan naar een balans tussen hun waardevolle geschiedenis en de razendsnelle ontwikkelingen die ze doormaken.