Pieta van Beek bevrijdde zich van haar streng-gereformeerde geloof

Portret Anna Maria van Schurman door Jan Lievens (1649)

De Groene Amsterdammer publiceerde, na het enorme succes van het boek van Lale Gül, een artikel over vrouwen die zich bevrijdden van een strenggelovige omgeving. Literatuurwetenschapper dr. Pieta van Beek was er één van.

Dr. Pieta van Beek

Vrouwen en het geloof

Van Beek was ooit onderdeel van een streng-reformatorische gemeenschap. Voor haar was vooral de positie van vrouwen een reden om weg te gaan. "Het is een construct in het voordeel van de mannen," vertelt ze. "Zíj zijn de baas, zíj zitten op de troon en kunnen doen wat ze willen. De geboden en verboden zijn vooral voor de vrouwen."

Anna Maria van Schurman

Van Beek werd onder andere verboden te studeren. Tot ze een boek over Anna Maria van Schurman vond: de zeventiende-eeuwse vrouw die als eerste vrouw in Nederland aan de universiteit studeerde, en zowel religieus als geleerd was. Met behulp van dit boek overtuigde ze haar vader om haar te laten studeren. En dat lukte: ze zou later Nederlands geven aan de Universiteit van Kaapstad, Latijn studeren en promoveren op Anna Maria van Schurman.