Niels Terpstra over Trump en de Taliban

Grens tussen Pakistan en Afghanistan © iStockphoto.com

Op 26 februari gaf Niels Terpstra MA (Internationale en Politieke Geschiedenis) in de Volkskrant zijn opinie over de situatie rondom het Amerikaanse leger in Afghanistan.

President Trump is van plan de Amerikaanse troepen versneld terug te trekken uit Afghanistan. "Trump is terecht gefrustreerd over het gebrek aan vooruitgang in Amerika’s endless war", meent Terpstra. De oorlog tegen de Taliban duurt nu al achttien jaar, en de resultaten zijn erg mager. Echter, een versnelde terugtrekking van het Amerikaanse leger zal de situatie nog slechter maken dan die al is.

Status quo bewaren

Amerika zou er goed aan doen de status quo te bewaren tot aan de Afghaanse presidentsverkiezingen van dit jaar. Op het moment dat er een nieuwe president gekozen is, zou Amerika zich geleidelijk terug kunnen trekken uit het gebied. "Daarmee zou een direct machtsvacuüm worden voorkomen en zouden de Verenigde Staten bovendien meer gewicht in de schaal kunnen leggen bij de onderhandelingen met de Taliban", concludeert Terpstra.

Niels Terpstra

Niels Terpstra MA

Niels Terpstra is historicus en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.