Moreel recht op rijkdom bestaat niet

© iStockphoto.com/baona

Op 12 april pleitte prof. dr. Ingrid Robeyns (Ethiek Instituut) in de Volkskrant voor een eerlijke verdeling tussen arm en rijk, want een moreel recht op rijkdom bestaat niet. Maar hoe komt die verdeling eigenlijk tot stand?

Deels komt dit doordat de rechtse partijen, die de welvarende bovenklasse traditiegetrouw uit de wind houden, zowat altijd de meerderheid vormen in Nederland. Maar ook binnen de linkerzijde van het politieke spectrum leeft het idee dat rijken het morele recht hebben op wat ze op de markt verdienen of van hun voorouders erven, en daar zijn geen bovengrenzen aan.

Rijkdom

Maar dat deze visie dominant is, betekent nog niet dat ze waar is. Integendeel, rijkdom is zo goed als nooit het gevolg van de verdienste van één persoon, maar eerder het gevolg van de handelingen en keuzes van een heleboel andere mensen.

Risico’s

Een ongelijke verdeling tussen arm en rijk brengt gevaren met zich mee. Een van deze risico’s is dat zeer kapitaalkrachtige mensen en bedrijven de politieke gelijkheid ondermijnen, omdat ze veel meer geld kunnen uitgeven aan de verkiezingscampagnes van kandidaten die goed voor hun belangen zorgen.

Ingrid Robeyns

Prof. dr. Ingrid Robeyns

Ingrid Robeyns is filosoof en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld. Onlangs verscheen haar boek Rijkdom bij uitgeverij Prometheus.