Linda Senden en Marjan van Dijk op NU.nl over 'pink tax'

© iStockphoto.com

Vrouwenproducten hebben vaak een explicieter design dan mannenproducten en zijn daarnaast ook duurder. De prijsverhoging op vrouwenproducten wordt ook wel de 'pink tax' genoemd. Niet alleen toiletartikelen, maar ook andere producten die bedoeld zijn voor meisjes of vrouwen hebben over het algemeen een hogere prijs. Hoe kan dat?

Producenten creëren 'vrouwelijke' verpakkingen (pastelkleuren, ronde vormen) omdat gedacht wordt dat dat vrouwen aanspreekt. Marjan van Dijk (Genderstudies) legt op NU.nl uit dat een dergelijke voorkeur niet bestaat, maar dat die cultureel bepaald is. Meisjes wordt al vanaf de geboorte aangeleerd wat 'vrouwelijk' is en wat daarbij past. 

wetsovertreding

Prof. mr. Linda Senden. Foto: Ed van Rijswijk
Prof. mr. Linda Senden. Foto: Ed van Rijswijk

Prof. mr. Linda Senden (Internationaal en Europees Recht) benadrukt daarnaast dat de 'pink tax' een wetsovertreding is: "Europese wetgeving (EU richtlijn 2004/113) verbiedt directe en indirecte discriminatie tussen geslachten bij de toegang tot en het aanbod van goederen en diensten. En daar is hier zeker sprake van. Het geslacht lijkt bij de 'pink tax' namelijk de maatstaf te zijn voor het gemaakte onderscheid", aldus Senden op NU.nl.

Meer informatie
Lees het artikel hier