Kardashians houden plek in de spotlight vast

Kim Kardashian. Bron: Wikimedia/Eva Rinaldi
Kim Kardashian. Bron: Wikimedia/Eva Rinaldi

Afgelopen week kondigde de familie Kardashian aan dat hun realityserie, die in 2007 gelanceerd werd, volgend jaar ten einde komt. Hoe hebben de Kardashians hun populariteit al die tijd vast weten te houden? Dr. Linda Duits (Media- en Cultuurwetenschappen) werd door RTL Nieuws en NRC geïnterviewd over de impact van de familie.

Dr. Linda Duits

Keeping Up With the Kardashians

"In de periode dat het opkwam, zijn we steeds minder soaps gaan kijken. Maar een aantal elementen van het genre soap - emoties, drama - keert juist terug bij de Kardashians," legt Duits uit op RTL Nieuws. "We leven met ze mee, maar verafschuwen ook de keuzes die ze maken. Dat is fijn om naar te kijken. En omdat het weinige drama dat er is, uitgesmeerd wordt over het seizoen, hoef je niet zo goed op te letten."

Standaard voor de influencer

Keeping Up With the Kardashians werd voor het eerst uitgezonden in 2007. "Het was het decennium waarin mensen beroemd werden zonder dat ze echt iets konden," vertelt Duits in NRC. De Kardashians zouden vooral zichtbaar blijven door hun gebruik van sociale media. "Je kunt ze de standaard voor de influencer noemen," zegt Duits. "Ze begrepen als een van de eerste beroemdheden dat ze social media konden gebruiken om producten aan te prijzen zonder tussenpersoon."