José van Dijck in de Volkskrant over Google in het onderwijs

© iStockphoto.com

Op 1 november publiceerde de Volkskrant een artikel over de rol en het gebruik van Google in het onderwijs. Prof. dr. José van Dijck (Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek) bood een kritisch perspectief.

Prof. dr. José van Dijck. Fotografie: Milette Raats
Prof. dr. José van Dijck. Fotografie: Milette Raats

Vandaag de dag werkt 70 procent van de basisscholen in Nederland met laptops en software van Google. Ondanks de enorme populariteit onder zowel de schoolbesturen als leerlingen, is het belangrijk om kritisch te blijven. Van Dijck: "We moeten niet denken dat Google een weldoener is die dit allemaal doet om het onderwijs beter te maken. Google is een bedrijf. De software is gratis maar wij betalen in data".

Van Dijck onderzoekt met een collega het gebruik van technologie op Nederlandse basisscholen en de afwegingen die daaraan vooraf gaan. Volgens haar is het logisch dat techbedrijven hun pijlen op het onderwijs richten: "Daar zitten jonge mensen, een enorm belangrijke doelgroep voor techbedrijven. Als je kinderen kunt binnenhalen, houd je ze waarschijnlijk later ook als klant". Hoewel de systemen makkelijk en betaalbaar zijn voor scholen, waarschuwt Van Dijck voor de beweegredenen van bedrijven als Google. "Op basis van gegevens van leerlingen kan het bedrijf weer andere producten ontwikkelen. Dat kritische bewustzijn is naar mijn idee heel slecht doorgedrongen bij scholen".