"Jongeren met leesachterstand zijn door de coronacrisis nog verder achteropgeraakt"

© iStockphoto.com

Prof. dr. Geert Buelens (Nederlandse taal en cultuur) en prof. dr. Els Stronks (Nederlandse taal en cultuur) pleiten samen met meer dan 250 academici, schrijvers en theatermakers in De Volkskrant voor een covid-leesoffensief. 

"Uit onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat een kwart van de 15-jarigen onvoldoende geletterd is om een bijsluiter, een brief van de overheid of een geschreven bericht van school te begrijpen", stellen de onderzoekers. "Dat zoveel Nederlandse kinderen moeite hebben met lezen heeft verschillende oorzaken; de belangrijkste is dat ze te weinig lezen." 

De kracht van woorden 

"Tegelijkertijd zitten overal in het land acteurs, regisseurs, kinderboekenschrijvers, podiumdichters, spoken word-artiesten en andere uitzonderlijk talige kunstenaars af te tellen tot ze opnieuw een publiek kunnen betoveren met het woord. Wat als al die taal- en voordrachtskunstenaars zolang de coronacrisis duurt gaan lezen met en voorlezen aan jongeren met leesachterstand?"

Onaanvaardbare achterstand

Wie niet goed kan lezen heeft in onze samenleving immers een onaanvaardbare achterstand

"Niet de vrije markt moet dit probleem oplossen, maar wij allemaal, als gemeenschap. Samen verhalen lezen en oefenen, alsof hun leven ervan afhangt. Immers, wie niet goed kan lezen heeft in onze samenleving immers een onaanvaardbare achterstand."