Hoe praat je met scholieren over terrorisme?
Prof. dr. Beatrice de Graaf (Geschiedenis van de Internationale Betrekkingen), prof. dr. Mariëtte de Haan (Pedagogiek in Diverse Samenlevingen), dr. Björn Wansink (Sociale Wetenschappen) en Nikki Sterkenburg stelden een brief op waarin ze docenten adviseren hoe ze gevoelige onderwerpen, zoals terrorisme, in de klas kunnen bespreken.
In de brief geven de onderzoekers aanwijzingen aan docenten over hoe ze om kunnen gaan met leerlingen die moeite hebben met gevoelige thema’s als terrorisme, vrijheid van meningsuiting en religie. De tips moeten ook helpen eventuele gevoeligheden sneller te signaleren.
Terrorisme en polarisatie
De onderzoekers hebben bij het schrijven van de brief geput uit hun eigen ervaringen die zij hebben opgedaan bij eerdere projecten. De brief is onderdeel van UNION, Utrechts Netwerk voor Inclusief Onderwijs en TerInfo, een online platform dat lesplannen biedt om leraren te helpen onderwerpen als terrorisme en polarisatie in het juiste perspectief te plaatsen.