22 november 2019

Hoe maken we media opnieuw gezond in tijden van Facebook en Trump?

© iStockphoto.com

Op 20 november sprak prof. dr. Geert Buelens (Moderne en hedendaagse literatuur) in de Knack over Donald Trump, sociale media en fake news.

"Dat nieuws niet langer zoals vroeger op gezette tijden wordt gepresenteerd, maar via de radio meermaals per uur en via sociale media 24/7 binnenkomt, betekent in de praktijk dat iedereen nu als een soort nieuwsjunk wordt behandeld", meent Buelens. "Dat is niet gezond voor mensen met een beperkte interesse voor politiek, maar misschien ook niet voor de democratie."

Aandachtseconomie

Met een droog persbericht wordt de lezer niet meer bereikt, met dorre journalistiek evenmin.

In deze zogenoemde aandachtseconomie wordt het steeds lastiger om een boodschap of kennis bij zo veel mogelijk mensen te brengen, terwijl Netflix, YouTube, Spotify en honderden andere media, apps en platformen ons proberen te lokken. Met een droog persbericht wordt de lezer niet meer bereikt, met dorre journalistiek evenmin. En toch moeten we ons beter bewust worden van de gevaren. Sensationele koppen en berichten leiden misschien tot veel clicks en dus aandacht en inkomsten, maar als later blijkt dat een bericht overdreven was, vergroot dat alleen maar het sowieso al wankele vertrouwen van veel burgers in onze instellingen.