Hoe gaat de Brexit aflopen?

© iStockphoto.com/coldsnowstorm

Op 29 maart vond het Grote Brexit College met drs. Arend-Jan Boekestijn (Geschiedenis van de internationale betrekkingen) plaats. Boekestijn deed een poging om de Brexit-wens van vele Britten te duiden en een blik op de mogelijke toekomst te werpen. Het Digitaal Universiteitsblad (DUB) was bij het college aanwezig om verslag te doen.

Boekestijn neemt het publiek mee door het inmiddels bijna drie jaar durende Brexit-proces. Waarom hechten de Britten zoveel waarde aan het verlaten van de Europese Unie? Boekestijn geeft meerdere verklaringen. Voor een deel valt de Brexit te wijten aan onze vrije informatiemaatschappij. Niet alleen de tabloids oefenden grote invloed uit tijdens de campagne, maar ook uitgebreide social media-campagnes vol met nepnieuws, manipulatie en discutabele financiering hadden een significante impact, meldt DUB.

Drs. Arend-Jan Boekestijn

Wat willen de Britten?

Wat willen de voorstanders van de Brexit nu eigenlijk precies? Allereerst gaat het om controle over migratie, zegt Boekestijn. Vrij personen- en goederenverkeer is echter een van de grondprincipes van de Europese Unie, de Britten kunnen hier dus niet zomaar zelf beslissingen over maken. Ook willen de Britten uit supranationale instituties stappen, zoals het Europese Hooggerechtshof en het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Daarnaast willen voorstanders van Brexit dat hun land niet langer contributie betaalt aan de Europese Unie.

Hoe nu verder?

Boekestijn hoopt dat de Europese Unie en Groot-Brittannië samen tot een deal komen waarbij de Britten minstens in de douane-unie blijven, net zoals Noorwegen. Het gevaar is echter nog niet geweken: “Een no-deal Brexit kan nog steeds, maar op dit moment is het onwaarschijnlijk. Dat zou namelijk totale krankzinnigheid zijn. Voor Europa als geheel ben ik somber. Als bijvoorbeeld de Oost-Europeanen eruit vallen, of Italië, dan stort alles gewoon in. Als het echt helemaal misgaat, laten we dan een kleiner Europa opbouwen. Als je er dan bij wilt horen, ben je welkom, maar dan moet je je wel aan de regels houden. Misschien gaat het daarop uitlopen, dat we het opnieuw gaan doen.”