14 januari 2020

Grafmonumenten op Twitter

Graf van aartsbisschop Johannes Carondelet in Sint-Salvatorskathedraal - Sint-Salvatorkathedraal - Brugge, België © iStockphoto.com
Graf van aartsbisschop Johannes Carondelet in Sint-Salvatorskathedraal - Sint-Salvatorkathedraal - Brugge, België © iStockphoto.com

Waarom zijn Middeleeuwse graftomben zo fascinerend? Sanne Frequin MA (Geschiedenis en Kunstgeschiedenis) vertelde in Focus op NPO Radio 1 over haar interesse in dit onderwerp en hoe ze haar enthousiasme probeert over te brengen op haar twittervolgers.

Sanne Frequin MA
Sanne Frequin MA

A tomb a day

Een tombe per dag lukt haar misschien niet, maar toch probeert Frequin op haar twitteraccount @a_tomb_a_day regelmatig een grafmonument te delen met haar volgers. "Wat ik vooral probeer te doen met mijn account is te laten zien hoe leuk de Middeleeuwen zijn, hoe leuk de Middeleeuwse kunst is en hoeveel de Middeleeuwse kunst ons kan vertellen over mensen in de Middeleeuwen." Frequin heeft haar wetenschappelijke carrière gewijd aan het onderzoeken van grafmonumenten vanuit een kunsthistorisch perspectief. In Focus bespreekt ze verschillende voorbeelden die bijvoorbeeld laten zien hoe graftomben als politiek propagandamiddel werden gebruikt.

Een macaber randje

In de Middeleeuwen bestond er een vaste gang van zaken rond de dood, vooral voor rijke mensen. "Een grafmonument is natuurlijk voor leven na de dood in zielenheil, maar het is ook een manier om te laten zien hoe belangrijk jij bent." Veel kunst werd gemaakt om ervoor te zorgen dat men zou bidden voor deze belangrijke overledenen, zodat die snel vanuit het vagevuur naar de hemel zouden mogen vertrekken. "Daarom zit er aan vrijwel alle Middeleeuwse kunst een macaber randje, omdat het allemaal met dat idee van leven na de dood is gemaakt." Dat macabere schrikt sommigen af, maar Frequin niet: zij is er juist van overtuigd dat het met de wereld gedeeld moet worden.