Els Stronks bij De Taalstaat over het plusprogramma Nederlands

© iStockphoto.com

Op zaterdag 10 augustus was prof. dr. Els Stronks (Vroegmoderne Nederlandse Letterkunde) te gast bij De Taalstaat op NPO1 om te vertellen over het nieuwe plusprogramma Nederlands dat in februari 2020 van start zal gaan.

Prof. dr. Els Stonks. Foto: Jos Uljee, KB

Steeds minder scholieren kiezen voor de studie Nederlands. Een van de oorzaken hiervan lijkt te zijn dat het schoolvak Nederlands ver af staat van het academische vakgebied en vaak weinig zicht geeft op de mogelijkheden die het vak biedt. Met vakgenoten heeft Stronks het plusprogramma Nederlands ontwikkelt, dat middelbare scholieren laat kennismaken met verscheidene facetten van de Nederlandse taal, cultuur en literatuur.

olympiade Nederlands

Om de studie Nederlands aantrekkelijker te maken wordt er vanaf februari 2020 een Olympiade voor het schoolvak georganiseerd. Binnen het wedstrijdverband van die Olympiade worden leerlingen gestimuleerd zelf na te denken over wat men allemaal kan met de Nederlandse taal en wat er allemaal al gedaan is.