’Designerkatten moeten in de ban’

De Telegraaf

Amsterdam - Katten die worden gefokt met uiterlijke kenmerken als kortere pootjes of een huid zonder vacht zouden verboden moeten worden. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht, die in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een studie deden naar zogenoemde ’designerkatten’. Het zou dan gaan om zestien kattensoorten.

In het rapport wordt geconcludeerd dat door het fokken met designerkatten als de Bambino Sphynx - een haarloze kat met korte poten - sprake is van opzettelijke, ernstige aantasting van de gezondheid en het welzijn van de dieren. Dat is in strijd met een wet uit 2014, concludeert de faculteit Diergeneeskunde. Kelly Kessen van Dier&Recht werkte vijftien jaar als gezelschapsdierenarts en had veel designerkatten op haar behandeltafel. Ze legt uit: „Katten zien slecht van dichtbij, en hebben de snor- en tastharen op hun lichaam simpelweg nodig om zich te oriënteren. Een naaktkat mist veel informatie over zijn omgeving en kan ook veel minder goed communiceren; een kat zonder haar ontbeert veel lichaamstaal.”

Het volledige artikel is verschenen in de Telegraaf op 2 februari 2019.