De toekomst van de studie Nederlands ligt in internationalisering

© iStockphoto.com

Op 26 maart pleitte het bestuur van de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek (IVN) in het NRC voor een radicaal internationaliseringsoffensief. Prof. dr. Els Stronks (Vroegmoderne Literatuur) is lid van het bestuur van de IVN en is tevens als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Utrecht.

Prof. dr. Els Stonks. Foto: Jos Uljee, KB

De Neerlandistiek heeft het lastig. Dit komt onder andere, stelt de IVN, "doordat we het Nederlands tot een taal met weinig status hebben gemaakt. Nederlands is een leuk taaltje voor thuis, maar ongeschikt voor serieuze zaken of om serieus bestudeerd te worden."

Nederlands is een leuk taaltje voor thuis, maar ongeschikt voor serieuze zaken of om serieus bestudeerd te worden

Radicaal internationaliseringsoffensief

De IVN meent dat het anders moet: "Wie de eigen taal geen plaats gunt in een internationale context, die doet zichzelf ernstig te kort. Het wordt tijd dat we het Nederlands de status geven waar het recht op heeft: als zelfbewuste taal in een internationale context. Als bestuur van de IVN pleiten wij voor een radicaal internationaliseringsoffensief: een internationaal curriculum, een verblijf in het buitenland voor iedere student Nederlands en het combineren van Nederlands met andere vakken binnen een breder Liberal Arts-curriculum."