De positieve functie van sociale media tijdens de pandemie

Social media in coronatijd © iStockphoto.com/ViewApart
© iStockphoto.com/ViewApart

Prof. dr. José van Dijck besprak de rol die sociale media speelden in het publieke debat direct na de Covid-19-uitbraak in Nederland in een interview met Nieuw Archief voor Wiskunde

Prof. dr. José van Dijck. Foto: Ed van Rijswijk
Prof. dr. José van Dijck. Foto: Ed van Rijswijk

"Sociale media worden zowel gebruikt bij het verspreiden van urgente medische informatie, maar zijn tegelijkertijd ook instrumenteel in het verspreiden van misinformatie", stelt Van Dijck. "Facebook, Twitter en YouTube zijn in de afgelopen maanden instrumenteel geweest in het verspreiden van foute informatie over het virus. De WHO heeft dat de infodemie genoemd." 

Positieve kant van sociale media

Deze positieve kant van sociale media moeten we ook niet onderschatten, het kan heel veel troost bieden en mensen met elkaar in contact brengen

"Sociale media kunnen ook een heel positieve functie hebben; zie bijvoorbeeld hoe tijdens de pandemie verpleegsters, zieken, artsen, zelfgemaakte filmpjes gebruikten om een emotionele boodschap via YouTube te delen. Een boodschap van hoe ze die situatie beleefden bijvoorbeeld, of om te laten zien wat een enorme inspanning de zorg voor patiënten kostte. Deze positieve kant van sociale media moeten we ook niet onderschatten, het kan heel veel troost bieden en mensen met elkaar in contact brengen."