24 januari 2020

De invloed van digitale platforms in het klaslokaal

© iStockphoto.com

"Scholen hebben een ethisch kompas nodig om te kunnen navigeren in de digitale leeromgeving", meent prof. dr. José van Dijck (Media- en Cultuurwetenschappen) op 23 januari in Het Financieele Dagblad

Prof. dr. Jose van Dijck. Foto: Ed van Rijswijk
Prof. dr. Jose van Dijck. Foto: Ed van Rijswijk

"Scholen, docenten en ouders worden steeds kritischer over de invloed van digitale platforms in en rond het klaslokaal", meent Van Dijk. "Leerlingen gebruiken laptops en tablets vol met software en apps; scholen varen blind op administratieve systemen, die niet alleen toetsresultaten opslaan, maar mogelijk ook andere informatie over gedrag registreren. Dashboards en de daaraan gekoppelde learning analytics zijn steeds vaker geïntegreerd in leerlingvolgsystemen."

Botsende waarden 

"Het is de taak van een school op die botsende waarden te reflecteren en te bepalen welke effecten zwaarder wegen binnen de publieke ruimte van de school. Is het verstandig adaptieve leersystemen in te voeren als je weet dat die de kansenongelijkheid tussen kinderen vergroten? Moeten ouders op elk moment en onbeperkt toegang krijgen tot leerlingvolgsystemen, waardoor sommige leerlingen gestrest kunnen raken?"

Kritische leeromgeving

"Als de school geen kritische leeromgeving biedt waarin goed is nagedacht over ethische keuzes voor technologische toepassingen, kunnen we ook niet van onze leerlingen verwachten dat zij dat straks wel doen", sluit Van Dijk af.