3 juni 2019

Column Beatrice de Graaf: 5G en het faillissement van Egypte

Laan en spoorbaan in Gizeh gezien richting piramides, anoniem, ca. 1895 - in of voor 1905
Laan en spoorbaan in Gizeh gezien richting piramides, anoniem, ca. 1895 (Rijksmuseum)

Wat heeft het conflict over Huawei te maken met de aanleg van een spoorlijn in 19de-eeuws Egypte? Op deze vraag geeft prof. dr. Beatrice de Graaf (Geschiedenis van de internationale betrekkingen) antwoord in haar nieuwe column (31 mei) in het NRC.

"De nieuwe wapenwedloop is een technologische en gaat om het aanleggen van een digitale infrastructuur die de aardbol omspant. Vandaar de angst voor de voorsprong van Huawei bij het uitrollen van een 5G-netwerk in Europa.", aldus de Graaf.

Huawei

De Graaf meent dat "Huawei een bedrijf is dat streeft naar voorsprong en monopolie in het aanleggen van cruciale communicatietechnologie en infrastructuur. Dat streven kennen we uit de geschiedenis. Neem de wedloop om het aanleggen van immense spoorlijnen in de tweede helft van de 19de eeuw. Grote investeerders en concerns vochten elkaar de tent uit om concessies te verkrijgen en rails uit te mogen rollen."

Het resultaat van die wedloop was een spoornet dat nog steeds uitblinkt in ondoelmatigheid
Prof. dr. Beatrice de Graaf.

Spoorlijn in Egypte

"Maar wat nu als de infrastructuur onderdeel wordt van imperiale rivaliteit, dus tussen staten en wereldrijken?", vraagt De Graaf zich af. "Dan trekken hele volkeren en landen aan het kortste eind. Dat lot overkwam de onderkoning van Egypte, Ismail, in de 19de eeuw. Zijn grootste wens was een spoorlijn van Caïro naar Khartoum."

Ismail had zijn eigen mogelijkheden overschat

Kolonisatie

"Maar zijn land was te klein, de inkomsten te gering en Egypte ging roemloos aan zijn leningen ten onder. Van de tomeloos ambitieuze plannen voor de 1.500 km rails hield Egypte alleen de blauwdrukken over; het land werd door de Britten bezet die vervolgens samen met Frankrijk het Afrikaanse continent gewapenderhand en met heel veel rails koloniseerden. Ismail had zijn eigen mogelijkheden overschat."

Prof. dr. Beatrice de Graaf. Foto: Milette Raats
Prof. dr. Beatrice de Graaf

Beatrice de Graaf

Beatrice de Graaf is historicus en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.