Beatrice de Graaf over 'Balie-Syriër' Abdelaziz A.

AIVD in Zoetermeer © iStockphoto.com/Sander Meertins

Op 21 mei schreef prof. dr. Beatrice de Graaf (Geschiedenis van de internationale betrekkingen) op NOS.nl over 'Balie-Syriër' Abdelaziz A. Hij was een informant van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).

Volgens De Graaf is het niet gek dat de AIVD contact met hem geeft gezocht: "Ik mag zelfs hopen dat de AIVD met personen uit dit soort netwerken spreekt. Met het oog op het vroegtijdig onderkennen van dreigingen moet de AIVD dit doen en hun bevoegdheden daartoe zijn ook verruimd. Door Syrische informanten te runnen, kunnen ze bijvoorbeeld achterhalen of er over oorlogsmisdaden wordt gesproken. Je wilt geen ongewenste mensen binnenhalen."

Strafmaat

De vraag is of A.'s informantenrol invloed gaat hebben op zijn rechtsproces. "Misschien dat het wordt meegenomen in de strafmaat. Heeft iemand meegeholpen met het in kaart brengen van risico's? Dat zou verzachting kunnen zijn. Maar daarbij is waarschijnlijk wel de vraag of de informant ook echt bruikbare informatie heeft verstrekt.", concludeert De Graaf.

Prof. dr. Beatrice de Graaf. Foto: Milette Raats

Beatrice de Graaf

Beatrice de Graaf is historicus en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.