Leiderschap in Cultuur Utrecht (LinC Utrecht)

• LocatieUtrecht
  • Duuréén jaar
  • StartmomentDatum volgt nog
  • VoertaalNederlands
  • OnderwijsvormOp locatie
  • DiplomeringCertificaat
  • Prijs€5.000

Leiderschap in Cultuur Utrecht (LinC Utrecht) is een eenjarig programma voor professionals uit de culturele sector, die werkzaam zijn binnen de provincie Utrecht en willen groeien in hun leiderschap. Partners van LinC Utrecht zijn: het K.F. Hein Fonds, de provincie Utrecht, de gemeente Amersfoort en de gemeente Utrecht.

Doelgroep

Professionals met vier jaar relevante werkervaring, die werkzaam zijn in de culturele sector in de provincie Utrecht en een hbo- of universitaire opleiding of vergelijkbaar denk- en werkniveau hebben.

Leerdoelen

Deelnemers aan LinC Utrecht buigen zich over actuele vraagstukken die van invloed zijn op het culturele veld en gaan aan de slag met hun persoonlijke ontwikkeling. LinC Utrecht richt zich daarnaast op het creëren van een Utrechts netwerk van talentvolle, innovatieve leiders van de toekomst.

Samenwerking

De uitvoering van het programma is in handen van het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). Partners van LinC Utrecht zijn: het K.F. Hein Fonds, de provincie Utrecht, de gemeente Amersfoort en de gemeente Utrecht.

Netwerk

LinC staat voor het opdoen van de nieuwste inzichten, reflectie, kennisdeling en inspiratie. Met onze programma’s creëren we netwerken. Deelnemers worden aangesloten op het landelijk netwerk van LinC-professionals en vormen zelf ook een regionaal kennisnetwerk. Samen werken we aan nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector.

LinC Utrecht is onderdeel van een serie internationale, landelijke en regionale LinC-edities. Alumni van het programma kunnen lid worden van Club LinC, de alumnivereniging die het netwerk onderhoudt en diverse activiteiten voor haar leden organiseert.

Tijdsinvestering

Deelname aan LinC Utrecht betekent dat je investeert in jezelf en je positie binnen de culturele en creatieve sector. Houd dan ook rekening met een tijdsinvestering van gemiddeld één dag in de week. Binnen deze tijd bereid je onder andere bijeenkomsten voor, kom je samen met andere deelnemers en bezoek je bijvoorbeeld andere culturele instellingen/collega’s.

Opzet

Binnen het programma leer je ervarings- en actiegericht. Coaches, gastdocenten en ervaringsdeskundigen reiken je stof aan waarmee je als deelnemer zelf en in teams praktisch aan de slag gaat. Je wordt uitgedaagd om kritisch naar jezelf en je eigen beroepspraktijk te kijken, maar ook het uitwisselen van kennis en ervaringen met andere deelnemers is van groot belang.

Programma in het kort

Het programma is opgebouwd uit verschillende (verplichte) onderdelen:

• Labs

Tijdens acht Labs van twee dagen ontvang je kennis over actuele thema’s en vraagstukken die van invloed zijn op het culturele veld. De Labs zijn interactief van aard en zijn een combinatie van inhoud, inspiratie, kennis en vaardigheden. Onderwerpen van de Labs zijn onder andere (persoonlijk) leiderschap, samenwerkingsverbanden en partnerschappen, lobby en PR, nieuwe business- en financieringsmodellen, diversiteit, organisatieverandering en teamontwikkeling.

• Persoonlijke ontwikkeling

Tijdens het programma werk je aan je persoonlijke effectiviteit en leervragen door middel van onder andere mentorgesprekken en begeleide intervisiebijeenkomsten.

• Interventures

In teams ga je samenwerken aan daadwerkelijke complexe Utrechtse vraagstukken uit het culturele veld.

De data volgen.

Utrecht. De exacte locatie volgt.

Programmateam

Drs. Paul Adriaanse

Programmateam

Drs. Dimphy Schreurs

Toelatingsvoorwaarden

Je hebt minimaal vier jaar relevante werkervaring en je wilt je skills op het gebied van leiderschap ontwikkelen. Je werkt in de culturele sector binnen de provincie Utrecht en hebt de ambitie en potentie om de sector te veranderen en vernieuwen door er actief aan bij te dragen. Je hebt een hbo- of universitaire opleiding gedaan of hebt een vergelijkbaar denk- en werkniveau. Daarnaast:

• Heb je een brandende motivatie om het leerprogramma te willen volgen;
  • Sta je open en ben je bereid om te leren, om standpunten, meningen en andere mentale modellen ter discussie te stellen, je handelingsrepertoire uit te breiden en ben je bereid om nieuwe werk- en denkwijzen uit te proberen;
  • Wil je in je eigen ontwikkeling en die van de culturele sector investeren en ben je hiervoor bereid om genereus om te gaan met je netwerk en diensten;
  • Beschik je over de creativiteit en het innovatieve vermogen om buiten de grenzen van je eigen werkcontext en vraagstukken te kijken;
  • Heb je voldoende tijd om het programma te volgen (reken op ongeveer één dag per week) en ben je aanwezig bij de verplichte bijeenkomsten.

Intakeprocedure

Vooraf vindt een gezamenlijk intakegesprek plaats, om te kijken of het programma aansluit op jouw ervaring en opleidingswensen.

Op basis van de intakegesprekken wordt een zo divers mogelijke groep van maximaal 20 deelnemers samengesteld. Definitieve inschrijving volgt daarna.

Kosten

Middels diverse individuele arrangementen kan het mogelijk zijn een deel van de kosten vergoed te krijgen, bijvoorbeeld via Werktuig PPO, je eigen gemeente of lokale fondsen.

Aanmelddeadline

Wil je op de hoogte blijven van dit programma? Meld je dan aan via het onderstaande interesseformulier.

Certificaat

Bij een succesvolle afronding van het programma ontvang je een certificaat van de Universiteit Utrecht.

Vragen?

Wiebke de Jongh