Programma Leiderschap in Cultuur Lage Landen
LinC is een leerprogramma voor leiders in de kunst en cultuur. Leiders die hun creativiteit en intuïtie inzetten voor een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector. LinC werkt aan persoonlijk leiderschap, collectief leiderschap, nieuwe inzichten, nieuwe werkwijzen, oplossingen en nieuwe verbindingen tussen leiders, instellingen, disciplines en tussen cultuur en samenleving.
LinC Lage Landen daagt deelnemers uit om van elkaar te leren en vermeende tegenstellingen, zoals tussen artistiek en zakelijk leiderschap, de Vlaamse en Nederlandse aanpak, te overstijgen. Complexe onderwerpen als de kwetsbaarheid van kunst en kunstenaars met een klein publiek, de waarde van kunst en cultuur voor de samenleving en de verhouding tussen overheid, bedrijfsleven en de sector komen zeker aan bod, maar niet zonder te zoeken naar nieuwe antwoorden en oplossingsrichtingen.
Programma
Het programma LinC Lage Landen is een intensieve deeltijdopleiding en duurt een academisch jaar. Het programma is opgebouwd uit verschillende onderdelen:
De acht labs zijn gericht op het opdoen en creëren van kennis, inspiratie en inzicht en ook op het het uitbreiden van je handelings- en denkrepertoire. De labs bestaan uit meerdaagse bijeenkomsten die verspreid over een jaar plaatsvinden.
Lab 1: Van buiten naar binnen
Een intensieve bijeenkomst over leiderschap, ontwikkelingen in de culturele sector en de invloed van trends in de samenleving, economie en politiek. Het doel van dit lab is een gezamenlijke beeld te creëren van de uitdagingen en (on)ontgonnen mogelijkheden op het gebied van cultureel leiderschap.
Lab 2 : Van binnen naar buiten
Dit lab is een intensieve training rond jouw persoonlijke ontwikkeling als leider. We discussiëren over verschillende rollen die je als leider inneemt in verschillende contexten. In dit lab begin je ‘van binnenuit’ te kijken: waar ligt je eigen authenticiteit en identiteit, en hoe linken jouw waarden aan de organisatie waarvoor je staat en de context waarin je werkt? Dit lab is ook de aanvang van het persoonlijke reflectiespoor. Je neemt je eigen rol in je organisatie en werksysteem onder de loep en je zoekt wat je in beweging wil brengen: je leervragen en ontwikkelbehoeften. We starten in dit lab het intervisietraject op en bereiden coachingsgesprekken voor. (zie ook Leerspoor 1: reflectie).
Lab 3: Innoveren en veranderen
Innovatief en veranderkundig vermogen is cruciaal voor de kunst- en cultuur sector en dus voor leiders in cultuur. In dit lab komen (organisatie)veranderkundige theorieën en modellen aan bod en sociale-innovatie-methodieken zoals design thinking en actieon- derzoek. Sociale innovatie zet in op de eigen kracht van mensen, ofwel vernieuwing van binnenuit en van onderop. Deelnemers werken met de aangeboden inzichten aan een eigen verandervraagstuk. Bovendien engageert de cultuursector zich steeds meer voor maatschappelijke issues. In dit lab gaat het ook over hoe de culturele en creatieve sector, haar vernieuwende vermogen en creativiteit kan inzetten voor de samenle- ving. Dit lab is de start van het interventure leerspoor en daarmee de start van werken in teams aan complexe vraagstukken die om een andere aanpak vragen. (zie ook Leerspoor 2: Interventures).
Lab 4: Organisatiestructuur en organisatiecultuur
In dit lab zoeken we naar nieuwe organisatiemodellen en inspirerende praktijken om teams binnen je organisatie vorm te geven. Zowel de structuur en de cultuur van je organisatie worden hierbij in vraag gesteld. Vanzelfsprekend ligt de nadruk op het sturen en leidinggeven van je organisatie. Hoe kan je je invloed vergroten? Wat is je ‘plek’ ten aanzien van je team? Hoe creëer je een gezonde diverse samenwerkingscultuur? Welke “ onderstromen” spelen een rol bij samenwerkings dynamieken. Met deze vragen in het achterhoofd onderzoek je je persoonlijke rol in de organisatie of werkcontext.
Lab 5: Stakeholders management en politieke vaardigheden
In dit lab staat de kunst van ontwikkelen en samenwerken met uiteenlopende interne en externe stakeholders centraal. Verder gaat het in dit lab over de relatie met je bestuur en (verschillende) overheden. Welke rollen neemt men op als leider in de veranderende verhoudingen tussen producenten, consumenten, artiesten, kopers, beleidsmakers en uitvoerders.
Lab 6: Business modeling & ondernemerschap
Dit lab richt zich aan de hand van nieuwe en duurzame business modellen en aan de hand van eigen casuïstiek en vraagstukken op het verruimen, verbeteren en vernieuwen van ons cultureel aanbod. Wat is je waardepropositie, hoe kunnen we waarde creëren en hoe kunnen de behoeften van publiek worden afgestemd op artistieke doelen? Hoe kun je deze plannen financieren? We gaan daarvoor in op ondernemerschap, ‘nieuw’ geld en nieuwe verdienmodellen, zoals cultural business modelling, en op innovatie organisatienetwerken.
Lab 7: De toekomst van de digitale samenleving
Dit lab gaat over invloed van de groeiende digitalisering van de samenleving op de culturele en creatieve sectoren. In dit lab werken we aan het vergroten van je ‘toekomstige digitale geletterdheid’; in welke transities zitten we, hoe verhouden de sociale en digitale werkelijkheid zich tot elkaar en hoe kunnen we daarop anticiperen ( qua aanbod, competenties, verdienmodellen) en hoe willen en kunnen we deze ontwikkelingen naar onze hand zetten?
Lab 8: Publiek leiderschap
Tijdens de slotconferentie ronden we de drie leersporen af. De teams krijgen het podium om de resultaten van hun interventuretraject te presenteren aan leden van de circle of support en andere belanghebbenden. Ook bespreken we het essay/opiniestuk waaraan deelnemers tijdens LinC hebben gewerkt en waarin een idee, visie of spraakmakende mening over een actueel vraagstuk binnen de culturele sector wordt geformuleerd.
- Naast de labs werk je gedurende de hele periode individueel of in kleinere wisselende teams aan opdrachten en vraagstukken uit de praktijk. Deze zogenoemde ‘leersporen’ zijn gericht op het uitdragen, verrijken, op maat en toepasbaar maken van opgedane kennis en ervaringen. Deze leersporen zijn:
- Persoonlijke ontwikkeling in jouw context: Reflectie
- Het collectief, samenwerking en vernieuwing: Interventure
- Het LinC-netwerk, de sector en de samenleving: Cultural Connections.
Leerspoor 1: Reflectie
In dit spoor bieden we coachingssessies aan en intervisie. Binnen het reflectiespoor wordt gewerkt aan de (verdere) ontwikkeling van je persoonlijke leiderschap en het ontwikkelen van sensitiviteit en begrip voor de omgeving en de samenwerking met anderen.
Werken aan reflectie tijdens het programma helpt bij het opstellen van eigen leervragen, bij het identificeren van de leervragen van je organisatie en het culturele veld als geheel, en bij het verwerken en verdiepen van de aangeboden stof. Daarnaast nodigt dit spoor je uit om te kijken naar de rol die je inneemt in het programma (als voorbeeld van een leiderschapsrol), hiermee te experimenteren en daar weer van te leren.
Leerspoor 2: Interventure
In dit leerspoor staan innovatief handelen en vanuit je leiderschap betekenisvolle verbin- dingen met de omgeving aangaan centraal. Een interventure is een samenvoeging van de begrippen innovatie, interventie en avontuur. Dit leerspoor is het fundament van het programma. In de interventure vragen we deelnemers daad- werkelijk hun leiderschap, ondernemerschap en onderzoekend vermogen in te zetten. Centrale thema’s voor het interventurespoor zijn: innoveren, verbinden en samenwerken. Kern van de opdracht is om in een team een prangend vraagstuk aan te pakken en een nieuw idee of werkwijze uitproberen, wat leidt tot een concreet door publiek ervaren en gewaardeerd resultaat.
LinC LL-deelnemers verkennen hiermee nieuwe praktijken of ontwikkelen cross-secto- rale verbanden. Interventures bieden LinC LL-deelnemers de kans buiten hun bestaande praktijk met nieuwe leiderschapsrollen en met onderne- merschap te experimenteren. Inzichten en modellen uit de labs kunnen worden uitgeprobeerd.
Leerspoor 3: Cultural Connections
Leerspoor 3 is een onderdeel van het programma dat door het Vlaams-Nederlands huis deBuren wordt verzorgd en samengesteld in samenwerking met Cultuurloket. Het zijn inspiratiecafés over specifieke thema’s en maatschappelijke vraagstukken of over actuele gebeurtenissen of publicaties. De thema’s kunnen ook voortkomen uit de interventures. Hiervoor nodigen we leiders uit andere maatschappelijke domeinen uit. Zij geven hun visie op leiderschap in hun sector en gaan hierover in dialoog met onze culturele leiders. Tijdens deze bijeenkomsten worden ook anderen uitgenodigd, alumni van LinC maar ook vrienden en ambassadeurs van LinC en de bredere cultuursector. De Cultural Connections zijn zo precies wat we ermee zeggen, plekken om nieuwe verbindingen aan te gaan met andere mensen, andere invalshoeken en andere sectoren.