De duurzame doorbraak na(ar) Parijs
Met de huidige spaarrentes kun je beter je geld op je dak leggen.
Naast mij is Robin Berg druk in de weer in zijn Tesla naar Parijs met handsfree beantwoorden van vragen van journalisten. Morgen wordt een intentieverklaring ondertekend met Renault waarin afgesproken wordt in de komende jaren 150 elektrische Renault Zoe’s beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van vehicle-to-grid-techniek. En de koning en de koningin kijken daarbij toe.
We zijn onderweg naar Parijs als deelnemer aan de economische missie naar Frankrijk die onderdeel is van het staatsbezoek aan Frankrijk op 10 en 11 maart. De Tesla is opgeladen met stroom uit de zonnepanelen op het Parkhuis Lombok, waar smart solar charging is geboren.
Geen elektriciteitsrekening
Door enorme prijsdalingen is stroom uit zonnepanelen, zonnestroom, economisch zeer interessant geworden voor particulieren én bedrijven. Voor particulieren met een gemiddeld huis, dak en elektriciteitsverbruik ligt de terugverdientijd voor een set zonnepanelen tussen 5 en 10 jaar, en daar wordt dan per jaar zoveel opgewekt dat de elektriciteitsrekening nul euro bedraagt. En de zonnepanelen gaan 25 jaar mee. Met de huidige spaarrentes kun je beter “je geld op je dak leggen”.
Opvangen van stroompieken
Maar met zo’n sterke groei aan zonnepanelen zou er wel eens een probleem kunnen ontstaan als al die zonnepanelen tegelijk maximaal vermogen leveren in een wijk als Lombok in Utrecht. Volle zon op een heldere dag dus. Maar dat kun je redelijk voorspellen, en dat doen netwerkbeheerders dan ook. Een paar wolken in de lucht, die plots een groot deel van de zonnepanelen beschaduwen, dat levert een snelle daling van vermogen op (en stijging als de wolken zijn overgedreven). Daar kan een netwerkbeheerder niet goed op anticiperen. Maar als je nu genoeg batterijen in de wijk beschikbaar hebt die dat kunnen opvangen door snel te ontladen als de wolken overdrijven, blijft de balans makkelijk gehandhaafd. Batterijen in auto’s zijn daar goed geschikt voor. Het idee ontstond om die batterijen op te laden als de zon schijnt, en te ontladen als dat nodig zou zijn, waarbij je natuurlijk wel een minimale of gewenste hoeveelheid lading in de batterij moet garanderen om te kunnen rijden.
Een Europese primeur
Smart solar charging was geboren: als je goed de zon kunt voorspellen op lokale schaal én de agenda kent van de auto, kun je met slimme algoritmes optimaal energie management doen. Als je tenminste laadpalen én auto’s hebt die zowel kunnen laden als ontladen. Lombok had vorig jaar de Europese primeur met de eerste bidirectionele laadpaal van Nissan. Een innovatie die het waard is getoond te worden op een innovatieparade die onderdeel is van het staatsbezoek. En nog mooier: vanwege die innovatieparade is het gelukt de intentieverklaring met Renault te kunnen ondertekenen. Stichting E-laad, Lomboxnet, en de gemeente Utrecht hebben dit nu samen met Renault ondertekend.
Inderdaad, duurzaam is doorgebroken!
Utrecht-Parijs is best ver, dus we stoppen halverwege bij een supercharger van Tesla. Die leveren gratis en snel stroom. De Tesla, maar ook wij zelf zijn in een half uur weer vol, met stroom, warme lunch en koffie. Nauwelijks draaien we de autoroute weer op, of de journalisten bellen weer, nu over de VPRO Tegenlicht uitzending van zondag 13 maart, Inderdaad, duurzaam is doorgebroken!
Wilfried van Sark, 17 maart 2016
Copernicus Institute of Sustainable Development