Onderzoeksrapportage voor externe partners

Eerstejaars studenten voeren onderzoek uit naar een vraagstuk van een organisatie met een publieke functie.

Studenten brengen eerder verworven kennis in praktijk en doorlopen zelf het hele onderzoeksproces, vanaf het bedenken van een onderzoeksvraag, via het maken van een vragenlijst en het afnemen daarvan, tot het trekken van conclusies op basis van literatuuronderzoek en een eigen analyse van de data.

De docenten bieden inhoudelijke onderzoeksthema’s aan waar binnen de student een eigen onderzoeksvraag uitwerkt. Het onderzoek vindt zo mogelijk plaats in samenwerking met een organisatie.

Aims

  • Een duidelijke en onderzoekbare probleemstelling formuleren naar aanleiding van een specifieke kennisbehoefte van een publieke organisatie; in een probleemstelling vervatte begrippen op adequate wijze operationaliseren in een kwantitatieve vragenlijst; een onderwerp zowel theoretisch als empirisch met kwantitatieve methoden bestuderen, en elementen van onderlinge samenhang tussen theorie en empirie herkennen; daarover een heldere conclusie trekken; en de resultaten gebruiken voor het beantwoorden van de vraag;
  • Schriftelijk adequaat en volgens de conventies van kwantitatief onderzoek communiceren over onderzoek naar het besturen en organiseren van publieke vraagstukken;
  • Laten zien over zelfstandige meta-cognitieve vaardigheden – prioriteren, plannen en tijd bewaken – te beschikken die noodzakelijk zijn in een gestructureerd onderzoeksproces;
  • Constructief ideeën uitwisselen en samenwerken in een situatie waarin samenwerking gedeeltelijk voor gestructureerd is en de student heeft daarvoor in het bijzonder ontwikkelingen doorgemaakt in het vermogen om te reflecteren op de eigen rol en eigen sterktes en zwaktes bij samenwerken;
  • Gefundeerde, constructieve feedback op prestaties van anderen geven aan de hand van criteria en de student kan ontvangen feedback gebruiken voor het verbeteren van eigen werk.

Students ec’s for this assignment

7,5

Teacher effort (hours)

De samenwerking met een wijk liaison is van grote meerwaarde, omdat deze de onderzoeksvragen kan ophalen en contact kan onderhouden met de wijkorganisaties.    

Final product

  • Concept hoofdstuk, 1ste auteurschap (30%);
  • Mini-conferenties, presentatie en peer-review (20%);
  • Eindrapport bestemd voor opdrachtgever (40%);
  • Reflectieopdracht (10%).
  • Vaak doen studenten ook een presentatie voor de opdrachtgever.
     

Assessment criteria

1. Inleiding (+/- 1000-1500 woorden)
- Afbakening en verantwoording van het onderwerp
- Doel- en vraagstelling (inclusief samenhang tussen doel- en vraagstelling)
- Onderbouwing wetenschappelijke relevantie
- Onderbouwing maatschappelijke relevantie
 
2. Theoretisch kader (+/- 1500-2000 woorden)
- Kwaliteit gevonden literatuur (inclusief de relevantie voor de vraag)
- Definiëren belangrijkste concepten
- Kritische, zelfstandige bespreking van de literatuur (voorbij samenvatten)
- Literatuur toepasbaar maken voor de onderzoeksvraag
- Passende hypotheses geformuleerd
 
3. Methodenhoofdstuk (+/- 2000-2500 woorden)
- Verantwoording van de operationalisatie
- Verantwoording van de gemaakte keuzes in het verzamelen van de data
- Verantwoording van de gemaakte keuzes in het analyseren van de data
- Bespreking validiteit en betrouwbaarheid van het onderzoek (inclusief mogelijke kritische kanttekeningen daarbij)
 
4. Resultatenhoofdstuk (+/- 1500-2000 woorden)
- Kwaliteit van de uitgevoerde analyses
- Presentatie van de data compleet; to the point; passende weergave
- Correcte uitleg van betekenis resultaten
- Passende conclusies over hypotheses
 
5. Conclusie/discussie (+/- 1000-1500 woorden)
- Antwoord op hoofdvraag
- Confrontatie van de resultaten met inzichten uit het theoretisch kader
- Betekenis van conclusies in het kader van de wetenschappelijke en maatschappelijke relevantie
- Bespreken richtingen voor vervolgonderzoek

Description of the example

Studenten doen onderzoek voor een publieke organisatie. Een wijkorganisatie treedt op als opdrachtgever. Studenten doorlopen het hele proces van kwantitatief onderzoek doen: probleemvraag analyseren en aanscherpen, onderzoeksvraag opstellen, theoretisch kader schrijven, vragenlijst maken, minimaal 100 respondenten in laten vullen, verwerken vragenlijsten, onderzoeksrapportage schrijven.


Het betreft één onderwerp waar vijf groepen aan werken. Studenten werken met verschillende doelgroepen of met verschillende vragen bij dezelfde doelgroep.
De organisatie krijgt de onderzoeksuitkomsten gepresenteerd in een rapportage. Vaak geven studenten ook een presentatie voor de opdrachtgever.
 

More information / Contact

Dr. Carina Schott (c.schott@uu.nl)