Impact maken met scripties

In de honourscursus Scriptie Plus gaan studenten actief op zoek naar de maatschappelijke meerwaarde van hun onderzoek en de resultaten van hun scriptie.

Die meerwaarde ontstaat niet zomaar. Om meerwaarde te genereren in de praktijk die in het scriptieonderzoek bestudeerd is, moet je niet alleen pro-actief aan de slag met de impact-creatie, je zult ook moeten zoeken naar een impact-creatie vorm die passend is bij de doelgroep die je probeert te bereiken, gegeven de context van de (onderzoeks)praktijk. In het Scriptie plus traject zoeken studenten naar een voor hun onderzoek passende, en mogelijk innovatieve vorm, om die meerwaarde te genereren.

Dit honourstraject bestaat uit twee ‘lijnen’, eerst een inspiratielijn en daarna een realisatielijn:

  1. Het gemeenschappelijk programma is gericht op het opdoen van inspiratie over verschillende vormen van impact-creatie, die je kunt gebruiken bij het ontwikkelen van je eigen scriptie-plus project of product. Niet alleen worden verschillende innovatieve impact-creatie vormen uit de praktijk en wetenschap verkend, maar ook wordt via Design Thinking gezocht naar een creatieve, inspirerende en soms ook samenwerkingsgerichte wijze waarop je aan de impact-creatie kunt werken. Dan volgt een intensieve challenge week in samenwerking met de studenten van Creative Industrie.
  2. De individuele periode daarna staat in het teken van het realiseren van de impact. Er wordt gewerkt met individuele en projectgroep begeleiding om die impact-creatie mogelijk te maken. In deze periode is er één gezamenlijk symposium (met borrel), met een forum bestaande uit ‘impact-deskundigen’ die na de pitches (presentaties) van alle Scriptie plus deelnemers (kritische) vragen stellen en meedenken over de impact-creatie.

Aims

De student:

  • Heeft kennis van verschillende wetenschappelijke benaderingen van valorisatie en/of het creëren van maatschappelijke impact, relevant voor (scriptie) onderzoek binnen het domein van de Bestuurs- en Organisatiewetenschap;
  • Heeft inzicht in verschillende ‘state of the art’ mogelijkheden tot valorisatie en/of het creëren van maatschappelijke impact, inclusief inzicht in mogelijkheden om  dit praktisch te doordenken en passend uitte werken;
  • Kan deze kennis en inzichten toepassen om de maatschappelijke waarde van het (scriptie)onderzoek te vergroten middels het gericht ontwikkelen en passend uitwerken van het Scriptie plus product of project;
  • Kan reflecteren op de ontwikkeling en realisatie van het eigen Scriptie plus product of project, gericht op het creëren van maatschappelijke impact, inclusief het monitoren van de mate waarin de maatschappelijke impact ook daadwerkelijk wordt bereikt en verder kan worden vergroot.

Students ec’s for this assignment

Fulltime 2 weken voor deze opdracht (80 uur). Loopt parallel aan de scriptie van twee periodes.

Teacher effort (hours)

0,05 fte voor begeleiding verspreid over twee perioden, collega krijgt dat ook voor design kant en het leggen van contacten.

Final product

Een product dat voor impact in de maatschappij zorgt, op basis van het onderzoek dat is vastgelegd in een scriptie.

Assessment criteria

Scriptie plus wordt afgerond op basis van twee toetsen:

  • Het Scriptie plus product of project van de student, dat gebaseerd is op de bachelorscriptie, speciaal afgestemd op een (specifiek afgebakende) doelgroep, met relevante boodschap, en gericht op het creëren van maatschappelijke impact. 
  • Impact verantwoording: De student licht toe (de vorm van deze impactverantwoording is ‘vrij’) wat het Scriptie plus product/project inhoudt en hoe de beoogde impact kan worden gecreëerd, en vervolgens reflecteert de student op de mate waarin de impact met het Scriptie plus product/project is gerealiseerd en hoe deze impact verder (in de toekomst; met een groter project) kan worden vergroot.

Description of the example

Voorbeelden van uitwerking van deze opdracht:

  • Een student heeft een burnout game gemaakt.
  • Een andere student wilde een discussie startten onder toezichthouders over de rol van de media en hoe de schuldvraag bij toezichthouders gelegd wordt. Ze heeft een stripverhaal gemaakt waarin hetzelfde incident op 6 manieren wordt uitgelegd in zes strips. Deze zijn gemaakt met een computerprogramma. De zes verhalen in de strip heeft ze vervolgens gebruikt om op een besloten forum een discussie te starten tussen en met toezichthouders. Geïnteresseerden vroegen daardoor naar haar scriptie

More information / Contact

Dr. Martijn van der Meulen (m.vandermeulen@uu.nl)