Docenten in het zonnetje tijdens Corona

Wij willen kunst, cultuur én onze cursussen met jullie blijven delen. Een aantal docenten verkent de digitale mogelijkheden om de cursussen zo goed mogelijk door te kunnen laten gaan en de creativiteit van de cursisten te kunnen laten stromen - zelfs in deze moeilijke periode. Inmiddels is er een mooi online cursusaanbod met cursussen die starten vanaf half april! Een aantal docenten is inmiddels overgestapt op online lesgeven van de lopende cursussen en het enthousiasme is aan alle kanten overweldigend!

We delen graag hun verhaal en zetten ze hier in het zonnetje. Niemand heeft voor deze situatie gekozen en het is ontzettend mooi om te zien hoe iedereen het oppakt; zowel de docenten als de cursisten. We're all in this together. 

Online dansles van Justine

Onze fantastische dansdocente Justine (Jusdance) is haar danslessen online gaan geven: ze neemt ze op zodat iedereen thuis kan blijven oefenen én organiseert daarbij een hang-out! Ze vertelt je er meer over. 

Hoe vind je het online lesgeven? 
Het is even wennen om voor de camera te staan en het was even passen en meten in huis (ik heb mijn woonkamer omgebouwd tot dansstudio), maar eigenlijk vind ik het super leuk! Veel leuker dan ik van tevoren had verwacht.

Hoe heb je de online lessen vormgegeven?
Ik heb eerst een paar lessen online (via Zoom, Skype en Google Hangouts) geprobeerd, maar kwam er daardoor achter dat het voor mij het beste werkt om de lessen offline op te nemen en op te sturen. Zo kan iedereen de les op zijn eigen moment volgen en hebben we geen problemen met slechte verbindingen en haperend beeld/audio. Wel plan ik met iedere groep een feedback momentje in. Met sommige groepen is dat een gezamenlijke bel-afspraak, met anderen doen we dat via WhatsApp en de dansers van mijn wedstrijdgroep sturen een video van zichzelf. Ik bekijk per groep wat het beste bij ze past!

Hoe reageren de cursisten?
Tot nu toe heb ik gelukkig erg positieve reacties. De dansers vinden het fijn dat ik er moeite in stop om de lessen toch door te kunnen laten gaan. Af en toe is er iemand die aangeeft dat de les voor hem/haar bijvoorbeeld te snel ging of er te weinig herhaling in zat, daarom is dat terugkoppel momentje zo belangrijk. De feedback van de dansers pas ik vervolgens toe in de volgende les!

Justine geeft niet alleen dansles, ook heeft ze deze desk workout met knipoog opgenomen. Die móesten we delen natuurlijk!

Yael | Creative Writing goes online!

Yael van der Wouden geeft haar cursus Creative Writing nu online. Ze vertelt je er meer over!

Hoe vind je het online lesgeven? 
Een uitdaging, maar die kom ik ook tijdens fysiek lesgeven tegen. Bij een klas waar niemand zich heeft voorbereid moet je ook improviseren, net zoals bij een overvolle klas, bij een klas waar ineens veel geluidsoverlast van buiten komt, je komt je lokaal niet in.... er zijn altijd variabelen. Dit is er een van! Het heeft me wel gedwongen om na te denken. Niet eens over hoe ik mijn cursus kan omvormen tot een online cursus, maar hoe kan ik persoonlijk mijn lesgeven misschien beter maken? Kunnen we nu dingen doen die we eerst niet (dachten te) kunnen? Het is nog early days, maar ik vind het wel cool om te zien hoe we ons allen aanpassen!

Hoe heb je de online lessen vormgegeven?
Ik ben van origine een literatuurwetenschapper, dus ik deed wat mij altijd geleerd is: inlezen. Artikelen, overviews... Daarna: praktijk. Ik heb me opgegeven voor andere online cursussen, heb een paar tutorials gedaan en toen de eerste keer mijn inmiddels oude format aangehouden: een uurtje bespreken, een uurtje opdrachten doen. Vanuit daar hebben we een beetje geëxperimenteerd: werkt de discussie nu? Werkt het scherm delen? Kunnen we focussen als ik praat, als ik ze een opdracht geef? Elke bijeenkomst pas ik iets nieuws toe! 

Hoe reageren de cursisten?
Goed! Over het algemeen is iedereen vooral blij dat ze nog steeds door kunnen gaan, dat de creativiteit niet wordt uitgeschakeld. Iedereen heeft ook iets anders nodig: sommige cursisten vinden camera/mic aan geen probleem, anderen hebben het liever uit om alleen te luisteren en mee te doen in hun eigen tempo. We gaan met z'n allen door zo veel mentale ups and downs op het moment - niet iedereen kan iets inleveren, niet iedereen kan zich goed voorbereiden. De les werkt vaak ook als een houvast. Het is vooral fijn dat de mogelijkheid er nog steeds is. We hebben niet heel veel keuze op het moment, en ook niet veel uitlaatkleppen. Dus ik merk wel een opluchting dat dit er nog wel is. Dat we bij elkaar blijven komen, dat we blijven maken. 

Online repetitie van onze L.O.F. DanceCrew 

Gluur mee bij de online repetitie van onze L.O.F. DanceCrew - we LOVE it! Samen dansen op afstand. Mooi!
Early adapter Marco van Os (docent basgitaar) deelt zijn ervaringen!

Deze hele situatie heeft iedereen erg overvallen, en toen ik naar de landen om ons heen keek dacht ik: dit zou best eens heel lang kunnen gaan duren. Ik heb daarom besloten direct (de eerste week van de gedeeltelijke lockdown) met de online lessen te beginnen! 

Natuurlijk... het was best spannend. Werkt het allemaal en vinden de leerlingen het acceptabel? Ik heb veel contact gehad met collega docenten en ervaringen uitgewisseld.

Vervolgens ben ik gewoon maar begonnen, waarbij ik zoveel mogelijk de lestijden aangehouden heb zoals ze in het rooster stonden. Die eerste dag liep meteen al heel goed: ik heb ervoor gezorgd dat ik met verschillende camera standpunten kan werken. Een gefocust op de handen en een totaalbeeld (zie onderstaande foto). Ik werk zelf met twee beeldschermen zodat ik alles goed in beeld heb en een extra scherm om documenten te selecteren en dergelijke. Het viel me op dat de meeste cursisten al best vertrouwd zijn om op deze manier te communiceren! De software heeft handige bijkomstigheden om bijvoorbeeld stukken de les te filmen en direct op te sturen naar de leerling. Ook kun je handig PDF's & bladmuziek delen. 

Ik ga nu aan de derde week online lesgeven beginnen. Ondanks dat het goed werkt blijft het even wennen. Je hebt op een of andere manier toch het gevoel dat je je stem ietsje moet verheffen om de ander te bereiken. Dit is waarschijnlijk hellemaal niet nodig, maar je gaat het gaandeweg toch doen. Ik was na een lange lesdag behoorlijk hees hierdoor, haha!

Ik denk dat dit gewoon wennen is. Ik vind het online lesgeven wel een stuk intensiever dan een gewone les, vooral qua concentratie. Een hele dag voor een scherm zitten is ook best pittig! Ik ben nog steeds aan het kijken hoe ik geluid en beeld kan optimaliseren en het dus voor beide partijen aangenamer kan maken.

De lerlingen doen heel goed mee! Ze zijn met andere zaken (school, werk, privé) natuurlijk ook al veel online bezig, dus het is niet heel uitzonderlijk in de meeste gevallen. Op mijn totale lespraktijk van zo'n 25 leerlingen zijn er eigenlijk maar twee cursisten die de kat nog even uit de boom kijken en nog niet aan de skype lessen zijn begonnen.

Verder vind ik het erg leerzaam op heel veel gebieden, en ik zie door deze crisis de online cultuur wellicht nog veel meer verbeteren in de toekomst. Wel hoop ik dat we snel weer op de gewone manier door kunnen, ik kan me voorstellen dat als je dit twee maanden doet je toch weer erg graag de deur uit gaat om fysiek tegenover elkaar kunt zitten. Voor nu ben ik erg blij met het feit dat we toch de lessen op deze manier kunnen continueren!

De set-up van docent Marco van Os!
Grafisch vormgever & docent Vincent van der Vliet vertelt over zijn ervaring met online lesgeven.

Online lesgeven is een beetje Johan Cruijff: Ellek nadeel hep z'n foordeel. Het is veel flexibeler, omdat je niet meer ergens heen hoeft. Het past zó in mijn agenda, en het is comfortabel want vanuit mijn eigen kantoor of eetkamer. Het is ook zwaarder. Het kost meer moeite om te zorgen dat je niet door elkaar praat, en daarom vraag ik mensen om hun vragen en input te geven via de chat. Dat werkt rustiger, en zorgt er ook voor dat cursisten hun microfoon uit kunnen zetten. Dat laatste is een beetje een vereiste: als je met tien mensen in een les zit, tien keer achtergrondgeluid, dat telt erg bij elkaar op! Als er één iemand mee zit te typen, de andere heeft een luide ventilator en bij de derde zijn de buren aan het boren, dan is het gerucht al moeilijk te harden.

Mijn lessen zijn niet wezenlijk veranderd. De mogelijkheid om mijn scherm te delen is ideaal, het past perfect bij mijn format: ik leer mensen omgaan met software, dus ik kan ze gewoon mijn scherm laten zien en wijzen waar de juiste knoppen zitten. Kan iemand iets niet vinden, dan kunnen ze net zo makkelijk mij hun scherm tonen, en dan kan ik ze op weg helpen. Omdat ik cursisten vraag om respons te geven via chat, merk ik dat ze dat makkelijker doen. Niet alleen als antwoord op vragen, maar ook soms ook grappig commentaar. Omdat de chat niet strikt nodig is (er zullen zeker mensen zijn die hem dicht laten), stoort dat minder.

Tot nu toe zijn cursisten enthousiast. Niet meer naar Parnassos reizen is ook een voordeel, zeker voor mensen die van ver komen. In mijn afgelopen InDesign cursus kwam er iemand uit Arnhem, het scheelde haar anderhalf uur enkele reis - drie uur per les. Ik merk dat cursisten het overzichtelijk vinden, en makkelijker antwoord en input geven. Een chatbericht is makkelijker dan je mond opendoen in een klaslokaal!

Online cursus Singer/Songwriter
Online cursus Singer Songwriter
Een foto uit de online cursus Singer/Songwriter door Tim van Esch: de cursus is een groot succes!