Veelgestelde vragen
Plan je bezoek
Wij zijn iedere dag geopend van 10.00 tot 16.30uur.
Op 25 februari zijn de coronamaatregelen versoepeld. Een coronatoegangsbewijs is niet meer nodig voor toegang tot de Tuinen. Ook hoeft er geen 1.5 meter afstand meer gehanteerd te worden.
Voor groepen groter dan 15 personen geldt een groepskorting. Je betaalt per deelnemer dan €7,- in plaats van €8,50. Ook als je van een rondleiding gebruikmaakt, betaal je het groepstarief. Wij stellen het op prijs als je ons van te voren op de hoogte brengt van je bezoek en doorgeeft of je gebruik wilt maken van de catering. Wil je van de groepskorting gebruikmaken, dan dient iemand namens de gehele groep in één keer de toegangsprijs te betalen. Als er in de groep mensen zijn met een Museumkaart of andere kortingen, geef deze dan mee aan de persoon die afrekent.
Het terras en de binnenruimte van Tuincafé Botanica zijn geopend. Daarnaast zijn er coffee- en sweets-to-go en is het mogelijk om een lunch-to-go (picknick) te bestellen (tot 10.00u op dezelfde dag). Het terras is alleen toegankelijk met een geldig toegangsbewijs tot de Tuinen.
Het reserveren van een tafel op het terras of in het Tuincafé is niet mogelijk. Wilt u met een groep gebruik maken van catering? Neem dan contact op met Rachel de Groot van Botanica Catering. Zij is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 06‑5353 8003 en per e-mail via e-mailadres info@tuincafebotanica.nl.
Je kunt buiten, bij de ingang van de Tuinen bij het terras, gebruik maken van de toiletten.
Momenteel hebben we een kleine winkel in het Entreegebouw waar we (biologische) zaden, buitenplanten, decoratieve artikelen en boeken verkopen.
De planten vind je buiten en kun je binnen afrekenen.
In de Botanische Tuinen staat een grote verscheidenheid aan planten, hierdoor is er in elke tijd van het jaar meer dan genoeg moois te zien.
Volg ons op Facebook, Twitter en Instagram voor het laatste nieuws.
De Botanische Tuinen zijn, met uitzondering van delen van de Rotstuin, goed toegankelijk voor mensen met een handicap. Kijk op de pagina over toegang voor gehandicapten voor meer informatie.
Met uitzondering van hulphonden, zijn honden niet toegestaan.
Voor je route naar de Botanische Tuinen kun je de anwb routeplanner gebruiken. In de buurt van de Tuinen zijn diverse parkeerterreinen die in het weekeinde gratis toegankelijk zijn. Op werkdagen, buiten de vakantieperiodes, kan het soms lastig zijn een parkeerplaats te vinden. Wij raden je dan aan met openbaar vervoer of de fiets te komen. Je kunt je auto ook parkeren bij P+R Utrecht Science Park.
Met het openbaar vervoer zijn de Tuinen vanaf Utrecht CS te bereiken met tram 22 en bus 28, resp. halte Padualaan en halte Botanische Tuinen. Op lijn 18 (bushalte Sorbonnelaan) worden in de spits extra bussen ingezet van en naar Utrecht Science Park. Kom je niet via station Utrecht Centraal, kijk dan voor de bereikbaarheid met openbaar vervoer vanaf een andere locatie. Voor de route van lijn 22 en lijn 28 (directe bus vanuit Vleuten) kun je ook kijken op de website van U-OV. NB. De tram, lijn 22 rijdt NIET in het weekend. Kijk hier voor meer informatie over adres, route en parkeren.
Tickets
Wil je je ticket wijzigen? Dit kan door te mailen naar support@globalticket.nl.
De reguliere toegangsprijzen gelden, zoals vermeld op de website. Museumkaarthouders en Vrienden met een Persoonlijke vriendenpas of Persoonlijke vriendenpas+ mogen gratis de Tuinen in.
Alleen het tonen en scannen van de fysieke Museumkaart geeft recht op gratis toegang met de Museumkaart. Het tonen van de Museumkaart op de telefoon geldt dus niet als geldig entreebewijs.
De Museumkaart is een persoonlijke kaart. Met een telefoon is het relatief eenvoudig hier misbruik van te maken.
Ja dat kan, neem je toegangsbewijs met daarop de reservering van je dagkaart mee.
Je kunt in plaats van je Vriendenpas, de bevestigingsemail meenemen en laten zien bij binnenkomst (in combinatie met de reservering van een dagkaart).
Praktische informatie
De Botanische Tuinen bieden geen speciaal groepsarrangement, wel is het mogelijk om een groepsrondleiding te boeken, meer informatie vind je op deze pagina over rondleidingen. Ook kunt je als groep terecht bij onze cateraar tuincafé Botanica. Je kunt contact met hen opnemen om een tafel te reserveren. Meer informatie vind je op de website van Tuincafé Botanica.
Helaas is er geen gelegenheid in de buurt van de Botanische Tuinen om uw touringcar te parkeren. Passagiers kunnen bij de hoofdingang afgezet worden, maar de bus zal daarna een plek elders moeten zoeken om tijdens het bezoek te wachten.
Op deze pagina vind je uitgebreide informatie over de verhuur van onze ruimtes en de mogelijkheden.
Dat is zeker mogelijk. Op de pagina van Tuincafé Botanica vind je meer informatie over onze cateraar tuincafé Botanica. Je kunt contact met hen opnemen om een tafel te reserveren.
Binnen onze reguliere openingstijden ben je van harte welkom om foto’s te maken in de Botanische Tuinen. Voor familiefotografie (zoals trouwfoto’s) rekenen wij naast de entreeprijs geen extra kosten, voor commerciële fotografie hanteren wij vaste tarieven. Meer informatie en de do’s en don’ts vind je op onze informatiepagina over film en fotografie.
Groepen van scholen en BSO’s zijn uiteraard van harte welkom, wel ontvangen wij graag vooraf bericht van uw bezoek. Op deze pagina staat alle informatie om je bezoek aan te melden.
Wij hebben incidenteel plek voor een stage in de Botanische Tuinen, kijk hier voor meer informatie.
Je kunt hiervoor contact opnemen met onze communicatiemedewerker Akkie Joosse via a.j.joosse@uu.nl.
Om na te gaan of je verloren item is afgegeven, kun je tijdens onze reguliere openingstijden contact opnemen met ons bezoekerscentrum op telefoonnummer 030-253 1890.
We hebben helaas geen tijd om hierbij te ondersteunen, daarvoor vraagt het onderhoud van onze tuin teveel tijd. De Universiteit Utrecht biedt wel mogelijkheden voor ondersteuning bij profielwerkstukken, op deze pagina van de Universiteit Utrecht over profielwerkstukken vind je daar meer informatie over.
Vragen over planten
Wij hebben helaas geen ruimte om alle planten een plek te bieden. De enige uitzondering betreft planten/zaden e.d. waarvan de naam van de verzamelaar/herkomst/datum/vindplaats bekend zijn en het plantaardig materiaal niet op de Cites lijst onder paragraaf I en/of II valt. Voldoet je plant hieraan dan ontvangen we graag een bericht met duidelijke foto’s en deze informatie op botanische.tuinen@uu.nl.
Wij adviseren je eerst met uw vraag langs te gaan bij een tuincentrum of een goede bloemist. Mocht je echt een ondefinieerbare plant hebben kun je een bericht met duidelijke foto’s en zoveel mogelijk informatie sturen naar botanische.tuinen@uu.nl.
In het Entreegebouw zijn zaden te koop en buiten, bij het terras van Botanica, verkopen wij op dit moment een klein assortiment buitenplanten.
Helaas zijn wij niet in de gelegenheid om je van plantenadvies te voorzien. Advies over tuinbeplanting kun je inwinnen bij een tuincentrum of via een hovenier.
Ook bieden wij diverse cursussen aan om je te helpen bij de keuze van goede planten voor je eigen tuin.