Veelgestelde vragen
Plan je bezoek
Wij zijn van 1 maart tot 1 december iedere dag geopend van 10.00 tot 16.30 uur.
Voor groepen vanaf 15 personen geldt een groepskorting van €1,50 per persoon. Ook als je van een rondleiding gebruikmaakt, ontvang je de groepskorting. Wij stellen het op prijs als je ons van te voren op de hoogte brengt van je bezoek en doorgeeft of je gebruik wilt maken van de catering. Wil je van de groepskorting gebruikmaken, dan dient iemand namens de gehele groep in één keer de toegangsprijs voor de gehele groep te betalen. Als er in de groep mensen zijn met een Museumkaart of andere kortingen, geef deze dan mee aan de persoon die afrekent.
Het terras en de binnenruimte van Tuincafé Botanica zijn tijdens openingstijden van de Tuinen geopend. Daarnaast zijn er coffee- en sweets-to-go en is het mogelijk om een lunch-to-go (picknick) te bestellen (tot 10.00u op dezelfde dag). Het terras is alleen toegankelijk met een geldig toegangsbewijs tot de Tuinen.
Meer informatie over Tuincafé Botanica.
Het reserveren van een tafel op het terras of in het Tuincafé is niet mogelijk. Wilt u met een groep gebruik maken van catering? Neem dan contact op met Rachel de Groot van Botanica Catering. Zij is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 06‑5353 8003 en per e-mail via info@tuincafebotanica.nl.
Naast het Terras en in de Tropische Kassen zijn toiletten aanwezig. Zowel in het Entreegebouw als in de Tropische kassen is ook een invalidentoilet aanwezig.
In het Entreegebouw verkopen wij (biologische) zaden, buitenplanten, decoratieve artikelen en boeken. De planten vind je buiten naast het terras en kun je binnen afrekenen.
In de Botanische Tuinen staat een grote verscheidenheid aan planten, hierdoor is er in elke tijd van het jaar meer dan genoeg moois te zien. Volg ons op Facebook en Instagram voor het laatste nieuws.
De Botanische Tuinen zijn, met uitzondering van delen van de Rotstuin, toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Kijk op de pagina over toegankelijkheid voor meer informatie.
Met uitzondering van hulphonden, zijn honden niet toegestaan.
In de omgeving van de Tuinen zijn diverse parkeerterreinen die in het weekend en op feestdagen gratis en doordeweeks (tussen 7 en 18 uur) betaald toegankelijk zijn. (€0,90 per 30 minuten)
- Tegenover de ingang van de Tuinen ligt 'Parkeerterrein Budapestlaan' met zijn ingang aan de Princetonlaan.
- Schuin tegenover de ingang van de Tuinen ligt 'Parkeerterrein Padualaan' met zijn ingang aan de Leuvenlaan.
- Achter de Tuinen ligt 'Parkeerterrein Olympos' met zijn ingang aan Uppsalalaan.
Je kunt je auto ook parkeren bij P+R Utrecht Science Park. Je kunt hier een combikaartje aanschaffen voor het parkeren en het reizen met openbaar vervoer in de stad. Je kunt bij deze P+R overigens ook OV-fietsen huren.
Reis je via Utrecht Centraal Station? Neem tram 20, 21 of 22 tot halte halte Padualaan, of bus 28 tot halte Botanische Tuinen. Let op, de tram rijdt niet in het weekend. Kijk voor het reizen met het openbaar vervoer via andere locaties op 9292.nl.
Ja, door de gehele Tuinen kunnen bezoekers gratis gebruik maken van Wi-Fi. In de Tuinen is het 'eduroam' Wi-Fi netwerk aangesloten. Studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen kunnen hier gebruik van maken met hun persoonlijke inloggegevens. Overige bezoekers kunnen ook gratis gebruik maken van het ‘eduroam' Wi-Fi netwerk. Ga naar de website: staticweb.hum.uu.nl/eva/ en SMS de dagcode naar 7873 (of naar 063525 0006). Je ontvangt een SMS met inloggegevens om verbinding te maken met het Wi-Fi netwerk.
Bekijk de digitale plattegrond (pdf). Bij de balie in ons Entreegebouw kun je tevens de fysieke plattegrond krijgen.
Tickets
Wil je je ticket wijzigen? Ga naar de Ticketsupport-pagina voor meer informatie.
Onze tarieven vind je op de pagina openingstijden en prijzen. Een online ticket kopen en/of reserveren is niet nodig voor kinderen tot en met 3 jaar en houders van een: Museumkaart, Vrienden van de Botanische Tuinen pas, UU / HU / HKU medewerkers-/studentenpas of USP-partner medewerkerspas. De toegang voor hen is gratis.
Alleen het tonen van de fysieke Museumjaarkaart geeft recht op gratis toegang. Het tonen van een kopie van de Museumjaarkaart geldt NIET als geldig entreebewijs.
Ja, dat kan. Neem je toegangsbewijs met unieke QR-/barcode mee, geprint of op je telefoon.
Op vertoon van de bevestigingse-mail die je direct ontvangt als je je hebt aangemeld als Vriend kun je de Tuinen gratis bezoeken.
Praktische informatie
Wij bieden verschillende mogelijkheden voor jouw groep:
- Allereerst is het goed om te weten dat je bij groepen vanaf 15 personen een groepskorting van €1,50 per persoon ontvangt
- Je hebt de mogelijkheid een groepsrondleiding boeken
- Huur één of meerdere van onze ruimtes voor jouw groep, kijk op de pagina Verhuur en catering voor meer informatie
- Ook kun je als groep terecht bij ons Tuincafé Botanica. Het reserveren van een tafel is helaas niet mogelijk maar er zijn vele mooie plekjes om te lunchen en voldoende picknicktafels door de Tuinen! Ook kun je je lunch laten inpakken voor een picknick. Reserveer deze vegetarische picknicktas voor jouw groep een dag vooraf via info@tuincafebotanica.nl
Helaas is er geen gelegenheid in de omgeving van de Botanische Tuinen om uw touringcar te parkeren. Passagiers kunnen bij de hoofdingang afgezet worden. De bus zal daarna een plek elders moeten zoeken om tijdens het bezoek te wachten.
Op de pagina Verhuur en catering vind je uitgebreide informatie over de verhuur van onze ruimtes en de mogelijkheden.
Dat is zeker mogelijk. Op de pagina Tuincafé Botanica en winkel vind je meer informatie over onze cateraar Tuincafé Botanica.
Dat is mogelijk. Lees voor je bezoek de algemene voorwaarden door op onze informatiepagina over fotografie en film. Binnen onze reguliere openingstijden ben je van harte welkom om foto’s te maken in de Botanische Tuinen. Voor familiefotografie (zoals trouwfoto’s) rekenen wij naast de reguliere entreeprijs geen extra kosten, voor commerciële fotografie kunnen wij een offerte voor je opstellen.
Groepen van scholen en BSO’s zijn uiteraard van harte welkom, wel ontvangen wij graag vooraf bericht van uw bezoek. Op de pagina Bezoek met basisschool of BSO staat alle informatie om je bezoek aan te melden.
Wij hebben incidenteel stageplekken in de Botanische Tuinen, kijk bij Vacatures en stageplekken voor de laatste informatie.
Je kunt hiervoor contact opnemen met onze communicatiemedewerkers via e-mailadres communicatie.botanischetuinen@uu.nl
Om na te gaan of je verloren item is afgegeven, kun je contact met ons opnemen.
We hebben helaas geen tijd om hierbij te ondersteunen, daarvoor vraagt het onderhoud van de Tuinen teveel tijd. Universiteit Utrecht biedt wel mogelijkheden voor ondersteuning bij profielwerkstukken, op deze pagina van de Universiteit Utrecht over profielwerkstukken vind je daar meer informatie over.
Vragen over planten
Wij hebben helaas geen ruimte om alle planten een plek te bieden. De enige uitzondering betreft planten/zaden e.d. waarvan de naam van de verzamelaar/herkomst/datum/vindplaats bekend zijn en het plantaardig materiaal niet op de Cites lijst onder paragraaf I en/of II valt. Voldoet je plant hieraan dan ontvangen we graag een bericht met duidelijke foto’s en deze onmisbare informatie op botanische.tuinen@uu.nl.
Wij adviseren je eerst met jouw vraag langs te gaan bij een tuincentrum of een goede bloemist. Mocht je echt een ondefinieerbare plant hebben kun je een bericht met duidelijke foto’s en zoveel mogelijk informatie sturen naar botanische.tuinen@uu.nl.
Op het terras naast het Entreegebouw vind je diverse buitenplanten die wij verkopen. In het Entreegebouw vind je ook een groot rek met allerlei zakjes met zaden die te koop zijn. De planten in de Tuinen zijn niet te koop.
Helaas zijn wij niet in de gelegenheid om je van plantenadvies te voorzien. Advies over tuinbeplanting kun je inwinnen bij een tuincentrum of via een hovenier.
Wel bieden wij diverse cursussen aan om je te helpen bij de keuze van goede planten voor je eigen tuin. Kijk hiervoor bij onze cursussen.