Wat vertellen verschillen in taalontwikkeling ons?

Video

Caroline Junge onderzoekt individuele verschillen bij de taalontwikkeling van kinderen. “Tussen kinderen van dezelfde leeftijd zijn er toch grote onderlinge verschillen. Dat fascineert mij”, zegt Junge. De grote vraag die daar achter ligt: wat betekenen die verschillen?

Kinderen helpen

Jonge kinderen onderzoeken is volgens Junge best moeilijk. “Je kunt ze geen vragen stellen want ze geven je geen antwoord terug.” Daarom maakt ze gebruik van een eye-tracker. Dit is een speciale computer die de oogbewegingen meet terwijl het kind naar een computerscherm kijkt. Daarnaast zet Junge ook opdrachten en taken in en meet ze de hersenactiviteit met behulp van een EEG-onderzoek. Het uiteindelijke doel van Junge is om kinderen met een risico op een taalachterstand sneller te diagnosticeren. “Zodat je eerder kunt ingrijpen en daarmee kinderen kunt helpen.”

Invalshoeken combineren

“Bij Dynamics of Youth komen allerlei onderzoekers met dezelfde interesse samen. Iedere onderzoeker benadert jeugdontwikkeling vanuit een andere hoek.” Juist dat vindt Junge zo zinvol aan Dynamics of Youth. “We proberen de invalshoeken met elkaar te combineren en kunnen daardoor belangrijke vragen beantwoorden.” Junge ziet onderzoek doen als het bouwen van een muur. “Ieder stukje kennis is een bouwsteen die meehelpt aan het bouwen van een muur. Een muur die kinderen met een kans op vertraging gaat helpen.”

Dynamics of Youth

Caroline Junge is als onderzoeker verbonden aan Dynamics of Youth, een van de vier strategische thema’s van de Universiteit Utrecht. Dynamics of Youth verbindt excellent kinder- en jeugdonderzoek uit alle zeven faculteiten, en zoekt het antwoord op een cruciale vraag voor volgende generaties: hoe kunnen we onze kinderen helpen bij hun ontwikkeling tot gebalanceerde individuen, die zich succesvol kunnen handhaven in een snel veranderende omgeving?