Het brein en gedrag samen ontdekken

Louk Vanderschuren en Corette Wierenga: Exploring brain and behaviour together

Prof. dr. Louk Vanderschuren en dr. Corette Wierenga doen allebei onderzoek met ratten en werken daarvoor intensief samen. Dr. Wierenga focust zich op het onderlinge contact tussen zenuwen, terwijl prof. dr. Vanderschuren het verband legt met het gedrag van het dier.

Volgens prof. dr. Vanderschuren is het een hele speciale samenwerking. “Ondanks dat onze expertise verschillend is, benaderen we de wetenschap op dezelfde manier. We denken namelijk eerst na over een hypothese en ontwerpen daarna pas een experiment.”

Beide onderzoeken hebben er profijt van. “Voor mij is het grote voordeel dat ik mijn onderzoeksresultaten nu in een grotere context kan plaatsen”, vertelt dr. Wierenga. “Je doet dingen waar je zelf nooit op gekomen zou zijn. Ik leer nu ook op een hele andere manier naar de hersenen kijken”, voegt prof. dr. Vanderschuren toe.

Waar de kracht van Dynamics of Youth ligt? “De brede samenwerking met mensen uit totaal verschillende vakgebieden. Dankzij Dynamics of Youth denk ik als neurobioloog samen met psychologen, taalwetenschappers en sociologen. Dat moet ook wel als je de ontwikkeling van kinderen wilt begrijpen”, zegt dr. Wierenga.

Dynamics of Youth

Dynamics of Youth is een van de vier strategische thema’s van de Universiteit Utrecht. Dynamics of Youth verbindt excellent kinder- en jeugdonderzoek uit alle zeven faculteiten, en zoekt het antwoord op een cruciale vraag voor volgende generaties: hoe kunnen we onze kinderen helpen bij hun ontwikkeling tot gebalanceerde individuen, die zich succesvol kunnen handhaven in een snel veranderende omgeving?