Studieprogramma
De bacheloropleiding Zorg, gezondheid en samenleving (ZGS) is een driejarige voltijdse studie en omvat 180 studiepunten. Elk studiejaar bestaat uit vier periodes van elk tien weken. In een periode volg je gedurende 8 weken twee cursussen parallel aan elkaar, gevolgd door een ‘Step-Back-Week’ en een onderwijsvrije week. Een uitzondering vormt de allereerste periode van het eerste studiejaar waarin 1 vak 8 weken lang voltijd wordt aangeboden.
Programmatisch toetsen
Bij ZGS gebruiken we programmatisch toetsen. Hierbij staat jouw leerproces centraal en word je beoordeeld op basis van leeruitkomsten waarin je je het gehele jaar kunt ontwikkelen.
In veel bacheloropleidingen zijn er per vak een of meerdere toetsmomenten, waar je studievoortgang vanaf hangt. Door deze vele toetsmomenten kunnen studenten onder druk komen te staan. Als studenten onder druk staan hebben ze de neiging zich sterk te richten op het ‘halen’ van een cursus en kunnen hierdoor hun oorspronkelijke intrinsieke motivatie verliezen.
Bij de bacheloropleiding Zorg, gezondheid en samenleving (ZGS) wordt daarom gebruik gemaakt van programmatisch toetsen. Hierbij staat jouw leerproces centraal en word je beoordeeld op basis van leeruitkomsten waarin je je het gehele jaar kunt ontwikkelen. Leeruitkomsten zijn beschrijvingen van wat je als student zou moeten weten, begrijpen en kunnen toepassen na afronding van een bepaalde leerperiode.
Vanwege de complexe vaardigheden en inhoudelijke concepten die bij ZGS centraal staan, zijn ontwikkeling en beoordeling over een langere periode gewenst. Individuele losse toetsen zouden geen goed beeld geven van de ontwikkeling van deze vaardigheden. Om inzicht te krijgen in jouw ontwikkeling op de leeruitkomsten en hierover een beslissing te kunnen nemen, is gecombineerde informatie nodig. Deze beslissing wordt genomen op basis van een groot aantal feedbackmomenten (datapunten) door verschillende beoordelaars.
Feedbackmomenten
Voorbeelden van feedbackmomenten zijn gemaakte opdrachten, verslagen, essays, presentaties, peer feedback, feedback van cliënten, patiënten of opdrachtgevers, maar ook de uitkomsten van de blokscans. Zo kan een feedbackmoment ook een concrete taak zelf zijn, zoals het uitvoeren van een consult of het schrijven van een practicumverslag. Elke vorm van beoordeling kan als feedbackmoment worden benut en elk feedbackmoment ondersteunt het leerproces en geeft hier informatie over.
Feedbackmomenten bij ZGS kennen geen zak-/slaagbeslissing, maar geven informatie waarvan je kunt leren. Een daadwerkelijke beslissing wordt pas genomen als een breed beeld ontstaan is. Herhaling van de leerstof is hierbij een bijkomend voordeel. We weten dat studenten gewoonlijk na een tentamen de stof weer grotendeels vergeten als er geen herhaling plaatsvindt.
Elke cursus duurt 8 weken en heeft een unieke opbouw en daarmee ook een geheel eigen verdeling van werkvormen. De meeste vakken hebben een beperkt aantal hoorcolleges en juist veel groepswerk, een aantal vakken hebben practica. Je zult praktische vaardigheden oefenen in wetenschappelijke laboratoria setting maar ook in zorginstellingen en snijzalen voor anatomie. Gedurende de opleiding zul je herhaaldelijk een presentatie geven over wat jij geleerd hebt om zo deze kennis over te dragen aan andere studenten.
In de ‘Step-Back-Week’ komen thema’s aan bod die je een brede blik bieden en je aanmoedigen om na te denken over je eigen ontwikkeling. De meeste SBWs hebben een koppeling met het voorgaande onderwijs. De thema’s tijdens de SBWs zijn divers van aard, maar hebben gemeenschappelijk dat je met elkaar nieuwe ervaringen aangaat. Enkele voorbeeldthema’s zijn ‘Gezond studeren’ en ‘Communicatie’ (jaar 1), ‘Wetenschapsfilosofie en technische vooruitgang’, ‘Betekenis van kunst en muziek’ (jaar 2) en ‘Academisch professional’ (jaar 3).
Gedurende het hele jaar kun je jouw voortgang bijhouden in je portfolio. Dit doe je op basis van leeruikomsten. Leeruitkomsten zijn beschrijvingen van wat jij je als student zou moeten weten, begrijpen en kunnen toepassen na afronding van een bepaalde leerperiode. Elke periode bevat meerder feedbackmomenten. Voorbeelden van feedbackmomenten zijn gemaakte opdrachten, verslagen, essays, presentaties, peer feedback, feedback van cliënten, patiënten of opdrachtgevers, maar ook de uitkomsten van de blokscans. De docent voorziet jouw feedbackmoment van een beoordeling zonder cijfer (onder, op of boven niveau) en geeft jou daarnaast geschreven feedback over wat er al goed ging en wat er beter kan. Op deze feedback reflecteer je.
Al deze informatie vormt gezamenlijk jouw portfolio. Twee keer per jaar zal de portfolio besliscommissie jouw volledige portfolio beoordelen. Halverwege het jaar geeft de portfolio besliscommissie gericht advies over jouw voortgang. Aan het einde van het jaar bepaald de besliscommissie voor welke leeruitkomsten jij studiepunten krijgt. Door het bijhouden van het portfolio en de gesprekken met je mentor zal het besluit van de portfolio besliscommissie geen verrassing zijn.De docent voorziet deze van feedback. Onder intensieve begeleiding van een mentor werk je aan je persoonlijke leerdoelen. Het portfolio wordt twee keer per jaar beoordeeld door een beoordelingscommissie. Op basis daarvan krijg je advies over het voortzetten van je opleiding.
Begeleiding
Elke student krijgt een mentor toegewezen. Elke mentor heeft 6-8 studenten. De student en mentor hebben op regelmatige basis contact met elkaar over de studievoortgang. Ook persoonlijke aspecten kunnen hierbij aan bod komen, eventueel ondersteund door de studieadviseur. De studieadviseur heeft de bevoegdheid om in bepaalde gevallen uitzonderingen op het toetsingsbeleid toe te staan als de persoonlijke situatie van de student daarom vraagt.
BSA
Aan het eind van het eerste studiejaar ontvangt elke student een bindend studieadvies (BSA). Je moet minstens 45 van de 60 studiepunten van de bachelor Zorg, gezondheid en samenleving behaald hebben om door te mogen gaan met je studie.
Cursussen en inhoudelijke thema’s
Het programma bestaat uit verplichte vakken en is opgebouwd uit samenhangende cursussen rondom vier thema’s:
• Basissystemen van lichaam en gezondheid, zoals ‘Vergelijkende bouw en functie’
• Persoonlijke en professionele ontwikkeling, zoals ‘Kwantitatief denken voor health professionals’
• Verkenning samenleving, zoals ‘Zorgsystemen in een veranderende samenleving’
• Technologie & interventiemogelijkheden, zoals ‘Gezondheidszorg en technologie’
In het laatste jaar wordt het tweede semester gebruikt voor het volgen doen van een Societal Challenge en voor het volgen van minoren en/of keuzevakken.
Blok 1
De cursus ‘Vroege Ontwikkeling’ is zowel de eerste inhoudelijke kennismaking met de bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving (ZGS) als de eerste academische kennismaking met hoe de opleiding georganiseerd is. Inhoudelijk geeft de cursus inzicht in celbiologische, fysiologische en genetische processen die een rol spelen bij de (on)vruchtbaarheid en de vroege embryonale ontwikkeling. Daarnaast wordt je bekend gemaakt met alle ins and outs van het studeren in een brede bachelor die werkt met programmatisch toetsen.
Meer informatie over Vroege ontwikkeling.
Blok 2
In de cursus Zorgsystemen in een veranderende samenleving kijken we hoe in Nederland de huidige (dier)gezondheidszorg is ingericht. Welke instanties houden zich hier mee bezig? Hoe is de zorg op overheidsniveau georganiseerd? Hoe heeft de leefomgeving invloed op ziekte en gezondheid? We gaan in op de keuzes die in het verleden gemaakt zijn, welke veranderingen plaatsvinden, en voor welke keuzes we nu staan. Daarbij wordt gekeken hoe afwegingen worden gemaakt tussen het belang van een individu en het belang van een populatie.
Meer informatie over Zorgsystemen in een veranderende samenleving.
In de snel veranderende wereld van de gezondheidszorg is een diepgaand begrip van moleculaire interacties, farmacologie en diagnostiek van onschatbare waarde voor de zorgprofessional van de toekomst. Je leert hier over een holistische benadering van essentiële concepten die de basis vormen voor effectieve medische behandelingen en diagnostische methoden vormt de basis kern van de opleiding voor toekomstige (dieren)artsen, dierenartsen en apothekers.
Meer informatie over Systemen op moleculair niveau.
Blok 3
Dit vak bouwt voort op het vak Vroege ontwikkeling en gaat over de embryonale ontwikkeling vanaf de vroege ontwikkeling van organen en weefsels tot en met het resultaat in een volwassen mens of dier. In een groep werk je aan de embryologie, anatomie en fysiologie van één orgaansysteem in verschillende diersoorten en breng je de opgedane kennis over aan de andere groepen zodat zij hier ook van kunnen leren.
Meer informatie over Vergelijkende bouw en functie.
In deze cursus maak je kennis met een aantal belangrijke thema’s en vragen van deze tijd, en ga je ontdekken hoe het lezen van filosofische teksten kan helpen bij het denken over deze thema’s en vragen. Je leert (en oefent) in deze cursus hoe je op een meer systematische manier je gedachten kunt vormen en verwoorden, zowel schriftelijk als mondeling. Je leert hoe je zelf vragen kunt stellen en verbanden kunt leggen tussen filosofie, ethiek en thema’s in de gezondheidszorg.
Meer informatie over Denken en denkers.
Blok 4
De balans tussen ons lichaam en de buitenwereld, of homeostase, staat voortdurend onder druk; enerzijds door fysiologische processen zoals groei en ontwikkeling met de eisen die daarbij worden gesteld aan een adequate verwerking van voedingsstoffen; anderzijds door bedreigingen van buitenaf (temperatuurverschillen, infecties, toxische stoffen) of van binnenuit (maligne ontaarding). Het is belangrijk om een goed begrip te krijgen van deze basale principes om vervolgens naar de verstoring van deze balans te kunnen kijken en waarom dit leidt tot ziekte. In deze cursus focussen we daarbij op de hormonale assen, het afweersysteem, en de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten.
Meer informatie over Mechanismen van ziek en gezond 1.
Binnen dit vak loop je drie korte stages. Je maakt kennis met de beroepspraktijk van de zorgprofessional en de omgeving van de (dier)gezondheidszorg. Je krijgt inzicht in de maatschappelijke vraagstukken in diverse sectoren en de betekenis daarvan voor het beroep van de zorgprofessional. Tijdens deze cursus schrijf je een zelfreflectie en plan over hoe jij verder wil kennismaken met de beroepspraktijk.
Meer informatie over Verkenning samenleving.
Blok 1
In deze cursus leer je over wetenschapsfilosofie, open science en nieuwe ontwikkelingen op publicatie gebied. Verder onderzoek je de historische ontwikkeling van de biomedische wetenschappen, hoe je met elkaar omgaat in de wetenschap als er besluiten genomen moeten worden, maar ook hoe je komt van een idee voor een medicijn tot toelating op de markt en de regulering van medicijnen. Ten slotte ga je samen ontdekken hoe wetenschap kan ontsporen, hoe je je daartegen kunt wapenen, en hoe de maatschappij tegen de wetenschap aankijkt.
Meer informatie over Wetenschap voor academische professionals.
In deze cursus wordt ingegaan op de anatomie, zowel op macroscopisch als microscopisch niveau, en de (patho)fysiologie (denk aan de kleine en grote bloedsomloop) van het cardiopulmonair systeem in de praktijk. Je gaat oefenen met klinisch redeneren aan de hand van een casuïstiek (mens en dier). Met klinisch redeneren koppel je eigen observaties en interpretaties aan medische kennis (anatomie, histologie, fysiologie, pathologie en farmacologie). Hierdoor kun je diagnoses stellen en onderbouwen welke interventies ingezet moeten worden.
Meer informatie over Microben en infectie.
Blok 2
In deze cursus wordt ingegaan op de anatomie, zowel op macroscopisch als microscopisch niveau, en de (patho)fysiologie (denk aan de kleine en grote bloedsomloop) van het cardiopulmonair systeem in de praktijk. Je gaat oefenen met klinisch redeneren aan de hand van een casuïstiek (mens en dier). Met klinisch redeneren koppel je eigen observaties en interpretaties aan medische kennis (anatomie, histologie, fysiologie, pathologie en farmacologie). Hierdoor kun je diagnoses stellen en onderbouwen welke interventies ingezet moeten worden.
Meer informatie over Mechanismen van ziek en gezond 2.
Het gebruik van data is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Meer nog dan in het dagelijks leven steunt wetenschappelijk onderzoek op het gebruik van data. Het belangrijkste thema van de cursus Kwantitatief denken voor zorgprofessionals is ‘zinvol nadenken over en kunnen duiden van kwantitatieve data’. Je leert hoe getallen al dan niet informatief kunnen zijn en aan welke voorwaarden daarvoor voldaan moet zijn. Daarnaast leer je met JASP software om data zinvol samen te vatten en te presenteren en zelf gangbare statistische hypothesen te toetsen.
Meer informatie over Kwantitatief denken voor zorg professionals..
Blok 3
In deze cursus focus je op de mathematische (of kwantitatieve) aspecten van de farmacokinetiek en -dynamiek. Ook ga je leren over diverse toedieningsvormen die vaak ingezet worden bij farmacotherapie. Dit doe je omdat je in de praktijk patiënten (mens of dier) van verschillende leeftijden tegenkomt: zwangeren, pasgeborenen, volwassenen, kinderen, ouderen. Je zult zien dat de kinetiek en soms ook de dynamiek kan verschillen binnen patiëntengroepen waardoor er een ander aanpak nodig is bij bepaalde patiëntenpopulatie. Door de kennis over deze onderwerpen moet de apotheker of behandelaar de juiste mogelijkheden voorleggen en daarna toepassen.
Meer over Principes van interventie en therapie.
In deze cursus krijg je inzicht in wereldwijde gezondheidssystemen en hun invloed op zorgtoegang, evenals kennis over de belangrijkste actoren en thema's bij mondiale gezondheidsuitdagingen volgens de sustainable development goals . Je leert hoe sociale, culturele, politieke en economische factoren gezondheid en risicoperceptie beïnvloeden en hoe je risicoanalyses kunt uitvoeren en toepassen. De cursus duurt acht weken, beginnend met twee weken introductie in internationale gezondheidszorg, gevolgd door klassikaal onderwijs en een groepsopdracht waarin je risicoanalyse en adviesformulering voor gezondheidsorganisaties leert. De cursus sluit je af met een poster en een pitch van je bevindingen en adviezen.
Meer informatie over Gezondheidzorg en samenleving.
Blok 4
In deze cursus leer je meer over welke aspecten van sociaal, emotioneel en cognitief gedrag te verklaren is met anatomie, fysiologie en celbiologie. Je gaat dit doen op basis van drie thema’s: Pijn, angst en AD(H)D. Bij elk thema leer je hoe de medische, veterinaire en farmaceutische disciplines elkaar raken. De doorlopende groepsopdracht over een neurologische en psychische aandoening geeft je de mogelijkheid om vanuit de verschillende disciplines te beschrijven welke raakvlakken er zijn met mentale gezondheid.
Meer informatie over Mentale gezondheid en gedrag.
De cursus behandelt de toename van data in sectoren zoals landbouw en gezondheidszorg en het belang van technologieën voor data- en beeldverzameling en -analyse. Je leert programmeren voor data-analyse en past deze kennis toe op technologische platforms zoals 3D-printen in de farmacie, medische beeldvorming in geneeskunde, en sensortechnologie in de diergeneeskunde. Gedurende de cursus verzamel je datapunten over je ontwikkeling om de leerdoelen te behalen.
Meer informatie over Gezondsheidzorg en technologie.
Blok 1
Dit vak gaat over nieuwe technieken in de (dier)gezondheidszorg en de gevolgen hiervan voor mens, dier en samenleving.
Meer informatie over Biotechnologie.
Dit vak gaat over de volgende onderwerpen: stage in een klinische praktijk, bijvoorbeeld een apotheek, huisarts- of dierenartspraktijk, verpleeg- of ziekenhuis; privacy; ethiek.
Meer informatie over Dilemma's in de praktijk.
Blok 2
Dit vak gaat over wat een gezonde leefomgeving is en hoe dat kan worden verstoord of bevorderd.
Meer informatie over Gezonde omgeving.
Dit vak gaat over de volgende onderwerpen: spieren en spierafbraak; over ouder worden met daarbij ook aandacht voor bijvoorbeeld de filosofie en ethiek van ouder worden.
Meer informatie over Ontsporing en veroudering.
Blok 3
Dit vak wordt nog nader ingevuld.
Dit vak wordt nog nader ingevuld.
Blok 4
Je kiest voor een vak dat aansluit op het masterprogramma Diergeneeskunde, Farmacie of SUMMA (Selective Utrecht Medical Master) of een ander vak dat je interessant vindt.
Het eindwerkstuk heeft als onderwerp een Societal challenge: de opdracht is een echt vraagstuk over (dier)gezondheid uit de samenleving. In samenwerking met de opdrachtgever uit de samenleving en met andere studenten ga je werken aan een oplossing voor het vraagstuk.