Maak kennis met onze studenten

Nima Javanjoo: Je bespreekt samen hoe je dingen gaat aanpakken en leert snel elkaar kennen.

“Mijn naam is Nima Javanjoo, ik ben 21 jaar en studeer Zorg, Gezondheid en Samenleving (ZGS). Voordat ik aan deze studie begon, heb ik eerst mijn HAVO afgerond, daarna VWO gedaan en vervolgens een cursus natuurkunde gevolgd. Wat mij echt interesseert, is een combinatie van wetenschap, gezondheid en hoe we als samenleving beter kunnen functioneren. Daarnaast ben ik een actief persoon; ik hou ervan om buiten te zijn, te sporten en ik breng graag tijd door met dieren. Die passie voor dieren komt ook goed van pas in mijn studie.”

Waarom koos je voor ZGS?
Nima vertelt dat hij altijd al een brede interesse heeft gehad in zowel geneeskunde als diergeneeskunde. “Wat me aanspreekt aan ZGS is dat de opleiding gezondheid vanuit verschillende invalshoeken bekijkt. Deze veelzijdigheid sluit perfect aan bij wat ik wil: me verdiepen in zowel de medische als de maatschappelijke aspecten van zorg.”

Hoe ervaar je de interdisciplinaire aanpak binnen ZGS?
“Het meest merkbare is dat we niet alleen naar de menselijke gezondheid kijken, maar ook dierlijke voorbeelden gebruiken,” legt Nima uit. “Bijvoorbeeld, bij weefsels en cellen vergelijken we verschillende soorten. Daarnaast werken we aan opdrachten die niet direct met geneeskunde te maken hebben, zoals het schrijven van een opiniestuk. Dat maakt het echt heel divers. Ik verwacht dat de interdisciplinaire insteek steeds meer op de voorgrond komt naarmate we verder in de studie komen.”

Kleinschalig onderwijs
Voor Nima voelt de kleinschaligheid van ZGS erg vertrouwd. “Op mijn middelbare school had ik ook veel persoonlijk contact met docenten, en dat is hier niet anders. Het is fijn om iedereen bij naam te kennen en makkelijk op mensen af te stappen. Die persoonlijke benadering zorgt ervoor dat je je echt gezien en gehoord voelt, wat het leren bevordert.”

Hoe bevalt de combinatie van klinische kennis en technische innovatie in de opleiding?
“Op dit moment zijn we vooral bezig met de technische kant,” vertelt Nima. “We leren de basisprincipes van hoe dingen werken in het lichaam. Wat ik geweldig vind, is dat we uiteindelijk leren hoe we deze kennis kunnen inzetten om iets waardevols bij te dragen aan de samenleving. De studie leert je om verschillende perspectieven te combineren, wat heel nuttig is voor de toekomst.”

Hoe ervaar je de verhouding tussen individueel werken en groepswerk?
“In het begin kregen we een gezamenlijke opdracht, waarbij ik een opiniestuk heb geschreven. Wat me opviel, is dat deze manier van werken anders is dan bij andere opleidingen. Hier start je met basisstof en verdiepende artikelen en tegen het einde van de werkgroep heeft iedereen zich gespecialiseerd in een bepaald onderdeel. Vervolgens is het de bedoeling dat je die kennis aan je groepsgenoten uitlegt. Het samenwerken staat centraal; je bespreekt samen hoe je dingen gaat aanpakken en leert snel elkaar kennen. Hierdoor word je meteen gestimuleerd om als team te werken.”

Hoe bevalt het programmatisch toetsen in vergelijking met traditionele tentamens?
“Het was echt even wennen,” geeft Nima toe. “Je komt van de middelbare school waar alles draait om grote tentamens en dan is het even schakelen. Maar inmiddels vind ik het een heel prettige manier van toetsen. Doordat je voortgang wordt gemeten over verschillende momenten, ervaar je veel minder stress. Je hebt niet dat ene cruciale moment waarop alles moet gebeuren, maar je kunt jezelf op meerdere vlakken verbeteren.”

Wat mij echt interesseert, is een combinatie van wetenschap, gezondheid en hoe we als samenleving beter kunnen functioneren

Wat is het leukste aan ZGS?
Nima glimlacht terwijl hij vertelt over het gebouw waarin hij studeert: “Het gebouw is misschien niet het mooiste van buiten, maar binnen voelt het alsof je door een museum loopt.” Maar wat hij echt het leukste vindt aan ZGS is de brede focus: “We kijken niet alleen naar hoe ziekten mensen beïnvloeden, maar ook hoe je gezondheidsproblemen aanpakt bij dieren, of in landen met minder middelen. Dat geeft me de ruimte om mijn interesse in zowel de technische als de sociale kant van zorg te combineren.”

Hoe combineer je de studie met je sociale leven en eventuele bijbanen?
“Plannen is de sleutel,” legt Nima uit. “De studie heeft best wat contacturen maar als je goed plant, kun je zeker ook tijd maken voor andere dingen. Ik ben vrijwel elke dag op de universiteit, maar zorg dat ik in het weekend een dag vrij kan houden voor sociale activiteiten. Het is soms een uitdaging, maar met de juiste planning lukt het zeker.”

Toekomstige carrière
Nima is ervan overtuigd dat ZGS hem een goede basis geeft, vooral op het gebied van samenwerking. “Of je nu in het medische veld of in de wetenschap werkt, samenwerking is essentieel. Hier leer je hoe je kunt omgaan met mensen uit verschillende disciplines en hoe je hun kennis kunt combineren om samen tot oplossingen te komen. Dat is iets wat in de praktijk heel waardevol zal zijn.”

Heb je al een idee welke richting je op wilt na je studie?
Voor nu denkt Nima aan een master Diergeneeskunde, omdat hij veel van dieren houdt en gefascineerd is door de technische kant van zorg. “Maar ik sluit geneeskunde ook zeker niet uit. Ik hou mijn opties open.”

Wat is je advies voor studiekiezers die ZGS overwegen?
Nima’s advies is duidelijk: “Als je een brede interesse hebt en het leuk vindt om zowel met technische vraagstukken als met sociale vraagstukken bezig te zijn, is ZGS echt een geweldige studie. Het is uitdagend, maar je krijgt zoveel terug op zowel persoonlijk als professioneel vlak. Daarnaast helpt het je om vaardigheden te ontwikkelen die je niet alleen tijdens je studie, maar ook daarna nog vaak nodig zult hebben.”
 

Louise Stiphout : Deze bachelor biedt de perfecte combinatie van theorie en praktijk

Louise Stiphout, een 19-jarige studente uit Zeist, begint na de zomer aan haar tweede jaar van de bachelor Zorg, gezondheid en samenleving (ZGS). Geboren in Taiwan en met een periode in de Verenigde Staten op haar naam, heeft ze een diverse achtergrond die haar gevormd heeft. Na haar middelbare schooltijd in Brabant, verhuisde ze naar Zeist om haar universitaire studie te beginnen. In haar vrije tijd is Louise actief op TikTok, waar ze haar zangtalent deelt, leest ze graag een boek en vervult ze de rol van vicevoorzitter bij de onderwijsadviescommissie van ZGS.

Wat heeft je doen besluiten om de bachelor Zorg, gezondheid en samenleving te kiezen?
"Vanaf kinds af aan wilde ik geneeskunde studeren," vertelt Louise. "Maar toen ik tijdens open dagen geneeskunde ging verkennen, realiseerde ik me dat het veel patiëntencontact inhoudt, wat me minder aansprak. Deze bachelor bood me echter de perfecte combinatie van theorie en praktijk, met nog steeds de mogelijkheid om later de medische wereld in te gaan, maar dan bijvoorbeeld als onderzoeker."

Interdisciplinaire aanpak
"Ik vind het geweldig dat we binnen de studie verschillende disciplines combineren," zegt Louise enthousiast. "Je komt in aanraking met docenten van drie verschillende faculteiten. Geneeskunde, Diergeneeskunde en Farmacie. Deze docenten bieden allemaal aan ander perspectief op kwesties die er in de medische wereld of maatschappij spelen. Als student is het heel interessant om deze perspectieven te krijgen, het geeft ons inzicht in hoe wij later zelf een probleem van verschillende kanten kunnen aanpakken." 
Louise glimlacht als ze terugdenkt aan een specifiek vak: "Het laatste vak in het eerste jaar, Verkenning samenleving, was echt een hoogtepunt. Ik liep drie verschillende stages: bij een anatomie-afdeling in het ziekenhuis, bij een dierenarts en in een verzorgingstehuis. Dit gaf me de kans om drie totaal verschillende kanten van de gezondheidszorg te ervaren en uiteindelijk bevestigde het ook dat ik de kant van diergeneeskunde niet op wil gaan."

Ik vind het geweldig dat we binnen de studie verschillende disciplines combineren.

Hoe ervaar je de kleinschaligheid van de opleiding? Voel je dat je hierdoor beter contact hebt met docenten en medestudenten? "Ja, absoluut," zegt Louise vastberaden. "Het voelt bijna als een familie. We kennen iedereen, inclusief de docenten bij naam en maken regelmatig een grapje. Omdat we tijdens deze studie veel samenwerken is het fijn om iedereen zo goed te kennen, het maak het gemakkelijker omdat je weet wat elkaars sterke en zwakke punten zijn en of mensen graag leiden of volgen in teamverband. Ik vond het in het begin een beetje eng dat er maar 50 plekken waren, maar nu zie ik het als een groot voordeel."

Hoe vind je de combinatie van klinische kennis, technische innovatie en bredere zorggerelateerde onderwerpen binnen de studie?
"Het eerste jaar was meer gefocust op de samenleving," legt Louise uit. "Hoewel we de technische kant nog niet volledig hebben verkend, vind ik het geweldig dat we een brede kennis opdoen over hoe de gezondheidszorg werkt. We leren hoe het systeem werkt, waar het geld naar stroomt, hoe medicijnen op de markt worden gebracht en hoe ze verzekerd worden. Deze informatie is fijn om te hebben, ik heb niet het idee dat de meeste mensen binnen de gezondheidszorg dit zo goed kennen. Het is fijn om hier al zo'n brede kijk op te hebben."

Zou je meer kunnen vertellen over de verhouding tussen individueel werken en werken in groepjes?  
"Het is ongeveer fifty-fifty," vertelt Louise. "Individueel werk bestaat vooral uit schrijfopdrachten en kennisscans, bijvoorbeeld een essay schrijven over ethische kwesties. Het groepswerk omvat leuke en innovatieve projecten, zoals bijvoorbeeld een kennisclip maken over een bepaald hormoon. We hebben ook in groepsverband een wijkscan gedaan, waarbij we verschillende aspecten van een wijk analyseerden, van kinderveiligheid tot de aanwezigheid van huisartsen. Practica zijn ook in groepsverband daarnaast hebben we ook verslagen die we maken in teams waarbij we de inhoud presenteren aan de rest van de klas. De blokken binnen de studie zijn altijd een combinatie tussen individueel werk en groepswerk, dus dat is fijn."

Programmatisch toetsen
"Ik vind deze manier van toetsen geweldig! Op de middelbare school was ik enorm gefocust op cijfers, maar nu is die druk er niet meer. Het haalt een enorme last van mijn schouders. Bovendien vergelijk je jezelf minder met anderen; je hebt het gehaald of niet. Als je een leeruitkomst niet hebt gehaald kun je later in het jaar de leeruitkomst inhalen bij een ander blok. Dit systeem geeft je de ruimte om je te concentreren op je ontwikkeling gedurende het hele jaar."

Welke uitdagingen ben je tot zover tegen gekomen bij de opleiding?
"Ik vond samenwerken in het begin moeilijk, maar we worden hier zo goed in begeleid dat het nu veel beter gaat. De docenten grijpen snel in als ze merken dat er iets misgaat in een samenwerking. We bespreken dan wat er gebeurt, wat er wel en niet goed gaat en hoe we dit kunnen veranderen. Docenten doen dit op een hele respectvolle manier. Daarnaast heb je op de Universiteit ook veel verantwoordelijkheid waardoor je ook goed zelf dingen kunt oplossen "

Wat is voor jou een parel binnen de opleiding, wat vind je het leukst?
"De hechte groep," zegt Louise zonder aarzeling. "Omdat het zo kleinschalig is, ken ik ook de studenten van het tweede jaar goed. Binnen het onderwijsaanbod vind ik vooral het praktische werk, zoals stages en laboratoriumwerk heel leuk. Het is fijn om niet alleen vanuit een boek te leren."

De kleinschaligheid van de opleiding zorgt ervoor dat het bijna als een familie voelt.

Toekomstige carrière.
De opleiding leert mij om vanuit verschillende perspectieven te kijken naar klinische problemen en stimuleert om tot oplossingen te komen waarbij ik rekening hou met de verschillen tussen disciplines. Bovendien heb ik binnen de opleiding veel tijd kunnen besteden aan mijn persoonlijke ontwikkeling en heb ik dus een helder idee van wat er wel en wat er niet goed bij mij past. Met mijn inzicht uit het eerste leerjaar kan ik zeggen dat ik denk dat de meeste van ons of de diergeneeskunde of humaan onderzoek ingaan. Dus de kennis die we nu bijvoorbeeld hebben opgedaan over hoe het gezondheidssysteem is ingericht, zal heel fijn voor ons.

Heb je al een idee welke richting je op wil gaan na de Bachelor zoals een specifieke master of beroep?
"Ja, ik wil een master binnen de Graduate School of Life Sciences gaan volgen. Welke master dat zal worden weet ik nu nog niet precies maar deze masters zijn onderzoeksgericht en dat spreekt mij erg aan."

Persoonlijke en professionele ontwikkeling
"Een van de belangrijkste vaardigheden die ik in deze opleiding leer, is effectief samenwerken. We kijken niet alleen naar elkaars sterke punten maar leren ook hoe we deze optimaal kunnen benutten in een team. Dit zorgt ervoor dat we al vroeg een voorsprong hebben in het samenwerken, wat in de toekomst van groot belang zal zijn in de professionele wereld," vertelt Louise. "Ook worden we gestimuleerd om te reflecteren en bij elk datapunt ons eigen werk en gedrag te analyseren. Dit helpt ons om continu te verbeteren. Als we bijvoorbeeld een leerdoel niet halen, krijgen we de kans om te onderzoeken wat er fout ging en hoe we het de volgende keer beter kunnen doen."

De brede kennis die ik opdoe, geeft me een voorsprong in mijn toekomstige carrière.

Toekomst
"Ik zie mezelf wel werken in een onderzoeksteam," zegt Louise. "Daarin is samenwerking en teamverband cruciaal. Gelukkig leren we al strategieën om goed te reflecteren en feedback te geven, wat ook van pas zal komen als ik later leiding moet geven aan een team."

Welke adviezen zou je geven aan toekomstige studenten die overwegen om ZGS te gaan studeren?  
"Je moet vooral een open blik hebben," adviseert Louise. "Als je per se dierenarts of arts wilt worden, ga je veel niet leuk vinden omdat de opleiding heel breed is. Maar als je geïnteresseerd bent in het grote geheel van de gezondheidszorg, dan is dit zeker de opleiding voor jou."

Rumi Renckens: ZGS heeft een brede basis

Rumi Renckens, bachelor student ZGS en bestuurslid Tridens (foto: Bas Niemans)

Rumi Renckens is tweedejaars student bij de nieuwe bachelor Zorg, gezondheid en samenleving. Hij reist iedere dag twee uur heen en twee uur terug met de trein vanuit Brabant om te studeren aan de universiteit, maar dat heeft hij er graag voor over.

Rumi was eerst van plan om Geneeskunde te gaan studeren. Uit nieuwsgierigheid scrolde hij toch nog even door alle bachelors van de Universiteit Utrecht. Zorg, gezondheid en samenleving was voor hem nog onbekend en trok zijn aandacht. Waarom heeft Rumi gekozen voor de opleiding Zorg, gezondheid en samenleving?

Breed en kleinschalig

Het is een brede opleiding, naast Geneeskunde heb je ook Diergeneeskunde en Farmacie, vertelt hij, “Een brede basis voor later, zodat ik sterker in het werkveld sta en interdisciplinair kan werken.” De kleinschaligheid van de opleiding sprak hem ook aan: “Je hebt beter contact met je docenten en medestudenten.” Ondanks zijn roeping voor Geneeskunde, realiseerde hij zich al snel dat hij niets liever had willen doen dan ZGS.

Nieuwe aanpak

Rumi was zich er heel bewust van dat hij gekozen heeft voor een nieuwe opleiding met een geheel nieuwe aanpak van het onderwijs: Ik vond het heel spannend, maar vooral enthousiasmerend. Ik heb een primeur!” Hij merkt dat er soms nog gezocht wordt naar de beste vorm voor het onderwijs. “Ik vind het juist fijn dat nog niet alles helemaal vastligt en wij als studenten nog invloed hebben om iets te veranderen aan het onderwijs. Ik ga er vanuit dat dat dit studiejaar ook nog zo is, het is nou eenmaal een opleiding waarbij dat ook verwacht wordt.” Rumi heeft zelfs zoveel interesse in onderwijsvormen, dat hij vorig jaar lid is geworden van de onderwijsadviescommissie. “Ik vind het tof dat ik mijn steentje kan bijdragen. Mijn medestudenten vragen ook of ik niet docent moet worden”, lacht Rumi.

Interdisciplinair

De opleiding is een combinatie van Geneeskunde, Diergeneeskunde en Farmacie. Rumi had zelf een voorkeur voor Geneeskunde: “Aan de start van het eerste jaar had iedereen wel een voorkeur voor één van de vakgebieden, maar ik merk dat iedereen in de loop van het jaar steeds breder geïnteresseerd is geworden. Ik ook!” Hoewel het onderwijs interdisciplinair is, hebben ze weinig contact met studenten Geneeskunde, Diergeneeskunde en Farmacie. Het onderwijs vindt plaats in de drie faculteiten, maar alle lessen volgen ze alleen met studenten ZGS. “Bij Diergeneeskunde zitten we letterlijk in het hol van de leeuw”, lacht Rumi, waarbij hij verwijst naar de leeuw op het Androclusgebouw.

Een brede basis om sterker in het werkveld te staan en interdisciplinair te werken.

Rumi

Tridens

Naast lid van de onderwijsadviescommissie, is Rumi ook bestuurslid van de studievereniging van ZGS, genaamd ‘Tridens’ oftewel drietand: naar de drie pijlers van ZGS. Het was een wens van zowel het bestuur als de studenten dat deze vereniging er zou komen. Het doel is om een fijne studievereniging op te zetten voor alle studiejaren en om contacten met andere studieverenigingen en studenten te faciliteren. Uiteraard gaan hier ook heel wat uren in zitten. “Ik heb daar meer dan genoeg tijd voor in de trein”, lacht hij.

Breed curriculum

Na de eerste periode lopen in alle periodes twee vakken parallel. Het ene is gericht op klinische kennis en het andere op bredere, zorggerelateerde onderwerpen als maatschappij, technologie, filosofie of ethiek. Rumi ervaart deze combinatie als een gezonde balans. Hij vindt dat hij met het brede curriculum van ZGS een goede manier van denken, klinisch redeneren en problemen aanpakken ontwikkelt. “Ik hoop dat ik mijn brede kennis kan inzetten voor een goede samenwerking en een goede ontwikkeling van zowel de wetenschap als mezelf.”

Traumachirurg met filosofie

Rumi houdt zijn roeping voor Geneeskunde en wil hierna SUMMA, een master Geneeskunde voor studenten met een andere achtergrond, gaan doen om alsnog arts te worden. Zijn jongensdroom is traumachirurg worden, “maar ik vind het belangrijk en noodzakelijk om als gezondheidsprofessional begrip te hebben van het brede spectrum dat geneeskunde eigenlijk is. Daarom heb ik gekozen voor de filosofie van deze opleiding” eindigt Rumi.