Ervaringen

Wil je weten hoe onze huidige en oud-studenten de opleiding ervaren? Check dan de interviews en video's met Daan, Myrthe, Daan en Chenyi.

Daan Konink (hij/hem) is student

"Ik was altijd al geïnteresseerd in de talen om me heen. Je hoort allemaal mensen praten, maar hoe werkt dat nou, dat we met geluiden kunnen communiceren met elkaar? Ook historische taal was ik heel geïnteresseerd in, dus etymologie en woordherkomst: hoe is taal geëvolueerd door de tijd heen?"

Myrthe (zij/haar) is student

"Tijdens mijn bacheloropleiding Franse taal en cultuur ontdekte ik mijn overkoepelende interesse in taalkunde. Toen ik mijn hele week vakantie besteedde aan het bestuderen van syntax trees, besloot ik een tweede bachelor in Taalwetenschap te starten."

"Hier leer ik onder andere hoe mensen verschillende talen leren en hoe talen veranderen en variëren, onderwerpen die ik miste bij Frans als taalspecifieke bachelor."

Lees meer

Hoge werkdruk

"Mijn studietijd heeft me laten inzien dat je niet te veel hooi op je vork moet nemen. Naast twee bachelors werkte ik twee dagen per week en was ik bestuurslid van studievereniging Babel, waardoor ik weinig tijd had voor mijn studie en bestuursjaar. Met behulp van de studieadviseurs heb ik daarna zo veel mogelijk uit mijn studie kunnen halen, maar zonder dat de werkdruk te hoog werd. Zo ben ik bijvoorbeeld voor mijn scriptie over de Servische taal tussen blok 1 en 4 naar Servië gegaan. Raadpleeg dus vooral de studieadviseur als je nieuwsgierig bent naar een tweede bachelor, uitwisseling en/of keuzevakken."

Toekomstperspectieven

"Tijdens de opleiding Taalwetenschap leer je toekomstige vakgebieden kennen waar je daarbuiten niet vaak over hoort, zoals de spraaktherapie of de forensische taalwetenschap. Vroeger wilde ik onderzoeker worden en dus was ik erg gefocust op promoveren en onderzoek publiceren. Toen ik klasgenoten hielp met Nederlands leren, realiseerde ik me echter dat ik liever praktisch werk uitoefen. Nu ben ik van plan docent Nederlands voor gevluchte mensen te worden."

Daan van der Weijden (hij/hem) is PhD-student

"Talen leren op de middelbare school vond ik niet echt leuk. Ik koos dan ook in eerste instantie niet voor een taalopleiding, maar voor de bachelor Kunstmatige Intelligentie (KI). Toen ik uiteindelijk met die opleiding stopte, startte ik met een nieuwe opleiding op basis van de cursus die me het meest was bijgebleven: Inleiding taalkunde voor KI!" 

"Bij Taalwetenschap leer je geen woordenlijsten uit je hoofd, zoals op de middelbare school, maar bestudeer je de systemen achter taal en communicatie. Uiteindelijk ben ik tijdens mijn bachelor Taalwetenschap alsnog opnieuw begonnen aan KI."

Lees meer

Faculteitsraad

"De werkdruk van Taalwetenschap vond ik best wel fijn. Ik was erg gemotiveerd en vond het niet erg om de tijd erin te steken waar de opleiding om vroeg. Bovendien heb ik nog best veel naast mijn studie kunnen doen, zowel binnen als buiten de universiteit. Ik heb bijvoorbeeld eerst een commissiejaar en toen een bestuursjaar gedaan bij studievereniging Babel. Het besturen beviel zo goed dat ik daarna twee jaar heb plaatsgenomen in de faculteitsraad van de Faculteit Geesteswetenschappen. Daarnaast heb ik altijd verschillende baantjes gehad. Met zo veel activiteiten zijn er soms drukke piekmomenten, daar moet je mee om kunnen gaan, maar verder vond ik het goed te doen."

Liefde voor wetenschap

"Bij Taalwetenschap ontdekte ik hoe leuk ik het vond om onderzoek te doen. Ik lees graag papers, bouw graag voort op bestaande theorieën en vind het tof om me in te zetten voor de universiteit, dus ik wilde door in onderzoek doen. Ik deed een master Artificial Intelligence en specialiseerde me in computationele linguïstiek, wat perfect aansloot op mijn bachelors Taalwetenschap en KI. Nu ben ik net begonnen met een PhD in computationale linguïstiek aan de University of Zürich in Zwitserland en heb ik mijn werk gemaakt van dat wat ik leuk vind: onderzoek doen!"

Chenyi Lin (zij/haar) is masterstudent

"Voordat ik Taalwetenschap studeerde, gaf ik les in de Mandarijnse taal. Tijdens het doceren merkte ik dat ik meer wilde weten over de theorie achter taal en taalverwerving, zodat ik een betere docent zou worden." 

"Ik was eerder in Nederland geweest en ik vond het een fijn land, dus ik wilde hier een opleiding Taalwetenschap doen. Uiteindelijk koos ik voor de Universiteit Utrecht vanwege de goede reputatie van het UU Institute for Language Sciences."

Lees meer

Buitenlandsemester

"Taalwetenschap studeren is niet makkelijk, maar zeker te doen, zou ik zeggen. Op weekdagen besteedde ik veel tijd aan het voorbereiden van mijn cursussen. Toch had ik altijd wel tijd om te sporten, te dansen, of op kleine tripjes te gaan in het weekend. Een highlight van mijn bachelor was de mogelijkheid om een semester in het buitenland te studeren. Ik studeerde taalwetenschap aan de University of Edinbrough voor een semester, wat ik echt fantastisch vond. Naast dat mijn studie daar zich wat meer richtte op de computationele kant van taalwetenschap, had ik ook meer tijd om met mede-buitenlandstudenten op te trekken."

Nieuwe passie

"Hoewel ik naar Utrecht kwam om mijn kennis over taalverwerving te verbeteren, vond ik uiteindelijk een nieuwe passie in spraaktechnologie en computationele taalwetenschap. Mijn bachelor heeft mijn plannen en toekomst dus radicaal veranderd! Nu volg ik een master Voice Technology om meer over spraakherkenning te leren. Na het afronden van die opleiding zou ik graag in de velden rondom spraak en technologie werken hier in Nederland."