Hoe richten we de ruimte om ons heen in? Welke veranderingen vinden daarin plaats? En wat zijn de maatschappelijke effecten hiervan op (inter)nationaal niveau? Als sociaal geograaf en planoloog bestudeer je de oorzaken en effecten van ruimtelijke ontwikkelingen. Op die manier draag je bij aan oplossingen voor vraagstukken als demografische krimp, de energietransitie, leefbaarheid en het woningtekort. Deze opgaven hebben namelijk altijd een ruimtelijke component: ze spelen zich ergens af, hebben invloed op hoe mensen de ruimte gebruiken en op hoe de ruimte ingericht kan worden.


Verbanden leggen & onderzoek doen
Sociaal geografen en planologen hebben oog voor ruimtelijke relaties, netwerken en voor verschillende schaalniveaus (lokaal, nationaal, mondiaal). Ze begrijpen het belang van lokale context bij problemen en bijbehorende oplossingen. Zo leggen ze relaties tussen mondiale ontwikkelingen zoals klimaatverandering of technologische innovatie enerzijds en veranderingen in straten, buurten, steden en landen anderzijds.
Om passende oplossingen te vinden voor deze vraagstukken, is vaak onderzoek naar de specifieke context nodig. Daarom leer je tijdens je opleiding precies hoe je dit doet. Je onderzoekt onderwerpen zoals de effecten van een buurt op het welzijn van jongeren, wat we kunnen leren van duurzame stadswijken op verschillende plekken in de wereld en of thuiswerken nieuwe kansen voor de periferie oplevert.
Veel van de onderwerpen die in colleges worden behandeld, zie ik in het dagelijks leven terug. Ik merk dat ik daardoor heel anders naar mijn omgeving kijk dan ik voor mijn studie deed.
Waarom Sociale geografie en planologie in Utrecht?
Spoiler: Utrecht is een supergezellige studentenstad, waar altijd iets te doen is. Buiten dat zijn er nog meer redenen om voor Sociale geografie en planologie in Utrecht te kiezen:
- Veel studenten gingen je al voor, Sociale geografie en planologie aan de Universiteit Utrecht is dan ook de grootste bacheloropleiding van z’n soort in Nederland. Daarnaast vertegenwoordigen de docenten een breed scala aan verschillende expertises;
- Je krijgt les in kleine werkgroepen en onder intensieve begeleiding. Reken daarnaast op betrokken docenten en tutoraat in het eerste jaar;
- Met CEL - ook wel Community Engaged Learning - werken studenten, docenten en externe partners samen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Zo maak je tijdens de opleiding al kennis met de praktijk en werk je samen met betrokkenen aan echte opdrachten;
- Maar ook veldwerk en excursies zijn een belangrijk onderdeel van je studie;
- Tijdens je opleiding sta je via casussen van inspirerende gastsprekers, direct in contact met het werkveld en de praktijk. Zo krijg je een goed beeld van het werkveld en de verschillende functies die je na de opleiding kunt vervullen;
- Na het eerste jaar krijg je de kans om je te verdiepen in één van deze vier thematische tracks: 1) migratie en mondiale ontwikkeling, 2) inclusieve steden, 3) planning van duurzame steden of 4) innovatieve en duurzame regio’s. De tracks sluiten aan bij de onderzoeken die de docenten van de opleiding uitvoeren;
- Studievereniging V.U.G.S. is actief en organiseert veel (studie en carrière gerelateerde) activiteiten. Van het introweekend tot studiereizen en van symposia tot een pubquiz met docenten.
Studie in Cijfers
Wil je deze studie vergelijken met het landelijk gemiddelde van deze opleiding? Bekijk de resultaten van Studie in Cijfers. Bron: Studiekeuze123.

In het kort
- Diploma:
- BSc (Bachelor of Science)
- Voertaal:
- Nederlands
- Studievorm:
- Voltijd, Deeltijd
- Studieduur:
- 3 jaar, 6 jaar (deeltijd)
- Start:
- September
- Collegegeld:
- Nederlandse en andere EU/EEA studenten (wettelijk tarief – voltijd 2025-2026): € 2.601
Instellingstarief 2025-2026: € 11.651 (EU), € 12.952 (niet-EU)
Meer informatie over collegegeld - Toelating:
- Matching
- Croho code:
- 56838